Berlingske Business
17:42

Facebook beordres til straks at slette data

pix-WhatsApp-Facebook
Facebook har ingen ret til at udveksle data med WhatsApp, selv om Facebook ejer WhatsApp, og det skal ophøre øjeblikkeligt og alle data slettes, kræver det tyske datatilsyn. Arkivfoto: Gabriel Bouys, AFP/Scanpix Foto:

Facebook skal straks stoppe med at indsamle 35 millioner tyske WhatsApp-brugeres data og få dem slettet, kræver det tyske datatilsyn.

Alle data, som Facebook har indsamlet og gemt om millioner af tyske brugere af Facebooks beskedtjeneste WhatsApp, skal øjeblikkeligt slettes.

Det beordrede det tyske datatilsyn i Hamburg tirsdag, fordi Facebook overtræder databeskyttelseslovgivningen ved at dele oplysninger mellem Facebook og WhatsApp uden at have fået udtrykkeligt tilsagn fra WhatsApps 35 millioner brugere i Tyskland.

Facebook, hvis tyske kontor ligger i Hamburg, har straks meddelt, at selskabet vil appellere afgørelsen.

Datadirektør: Der mangler en udtrykkelig tilladelse

Direktør Johannes Caspar fra det tyske datatilsyn har beordret Facebook til at slette alle data, heriblandt telefonnumre, som allerede er blevet overdraget fra Facebook til WhatsApp.

»Reglerne beskytter omkring 35 millioner WhatsApp-brugeres data i Tyskland. Det må være deres egenhændige beslutning, om de ønsker en forbindelse mellem deres konto og Facebook. Facebook skal forinden havde spurgt om tilladelse. Dette er ikke sket. Dertil kommer endnu mange millioner mennesker, hvis kontaktdata fra brugernes adressebøger er blevet uploadet til WhatsApp, uden at disse har noget med Facebook eller WhatsApp at gøre. Denne gigantiske mængde af data har Facebook dog efter egne oplysninger endnu ikke taget i brug,« fastslår Johannes Caspar.

Han fremhæver, at Facebook i juli i år har anerkendt, at det er de nationale databeskyttelsesregler, der kan anvendes. Datatilsynet siger endvidere, at Facebook og WhatsApp er selvstændige selskaber, som derfor skal behandle brugernes data ud fra egne brugerbetingelser og privatlivsregler.

Mobilnumre bliver delt

Facebook meddelte i august, at brugerbetingelserne til WhatsApp vil blive ændret, så WhatsApp vil begynde at dele folks mobilnumre og tidspunktet for, hvornår man senest har været logget ind, med Facebook, der derefter kan indsamle data fra de lidt over en milliard brugere og lade virksomheder og organisationer sende beskeder til dem.

Facebook købte WhatsApp for to år siden for i alt 19 milliarder dollars i kontanter og aktier. WhatsApp er en krypteret beskedtjeneste, der virker på alle typer af smartphonetelefoner. Den bruger internetforbindelsen, så man kan sende tekstbeskeder, dokumenter, billeder, filmklip, lydbeskeder og sin lokation til andre ved at bruge de almindelige mobilnumre.

Både de europæiske og amerikanske myndigheder har meddelt, at man vil gennemgå ændringerne af de privatlivsbestemmelser, som WhatsApp annoncerede i august. I Italien har datatilsynet allerede indledt en sag og bedt WhatsApp forklare sig.

Flere sager undervejs

I marts 2016 meddelte de tyske konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, at de indleder en undersøgelse af, om Facebook har misbrugt sin dominerende stilling til at få sine brugere til at udlevere for mange personlige oplysninger. Det benægter Facebook.

I februar blev Facebook idømt en bøde på 100.000 euro ved en domstol i Berlin for ikke at have begrænset den ret, som Facebook mener at have til billeder og filmklip, som brugerne lægger på Facebook.

Også EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har kik på sagen. Hun sagde tidligere i september, at EU har stillet Facebook en række spørgsmål om datadelingen med WhatsApp.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen