Berlingske Business

Facebook afslutter eksperiment efter kritik

FILES-US-IT-LIFESTYLE-MEDIA-FACEBOOK
Facebook vil afslutte et eksperiment, der fjernede professionelles nyhedsopdateringer fra brugers forside i seks lande.  Foto:

Facebook vil afslutte et eksperiment, der fjernede professionelles nyhedsopdateringer fra brugers forside i seks lande.

Det skriver The Guardian.

I oktober lancerede Facebook en separat nyheds-feed kaldet »Explore« med det formål at separere professionelle nyheder fra nyheder fra venner og familie. Eksperimentet foregik i Sri Lanka, Guatemala, Bolivia, Cambodia, Serbien og Slovakiet.

Facebooks eksperiment blev mødt af kritik fra nyhedsorganisationer fra de påvirkede lande. Den slovakiske journalist Filip Struhárik kritiserede Facebook for ikke at overveje konsekvenserne i forsøgslandene.

Facebook FACEBOOK-AUSTRIA/

Adam Mosseri, der er chef for Facebooks nyheds-feed, forklarer, at motivationen kom ved gennemgående feedback, hvor folk ønskede flere nyheder fra venner og familie og færre nyheder fra nyhedsmedier og virksomheder.

»I har givet os jeres svar: Folk vil ikke have to separate nyheds-feeds. I undersøgelser har folk fortalt, at de var mindre tilfredse med de opslag de så, og det at have to separate nyheds-feeds faktisk ikke hjalp dem med at komme familie og venner nærmere,« skriver Adam Mosseri på sin blog.

Det skriver The Guardian.

Han erkender, at Facebook har ageret egenrådigt ved at ændre medielandskabet i de seks lande - uden advarsel og input fra interessenter.

S forlanger at minister gør noget ved svinesygdom

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen