Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Facebook åbner Messenger for alle andre

pix-Zuckerberg
Facebook-stifter og -topchef, Mark Zuckerberg, fortæller på Facebooks udviklerkonference i San Francisco i Californien om de nye muligheder i Messenger-applikationen. Foto: Josh Edelson, AFP/Scanpix Foto:

Udviklere og virksomheder får for første gang lov til at bygge nye funktioner ind i Facebooks beskedapplikation, så den kan flere af de samme ting som selve Facebook. Det er seneste skridt i en stadig hårdere konkurrence.

De omkring 600 millioner månedlige brugere af Facebooks Messenger får nu besøg af både udviklere og virksomheder, som vil tilføje nye funktioner i chatapplikationen og kommunikere med deres kunder.

Verdens største sociale netværk åbner nemlig nu, ifølge topchef Mark Zuckerberg, Messenger for første gang, så andre softwareudviklere kan lægge nye funktioner ind, så man vil kunne dele billeder og filmklip. Samtidig får virksomheder mulighed for at kommunikere med deres kunder, så de f.eks. kan spore pakker og foretage reservationer. Facebook håber dermed at kunne flytte kommunikationen med butikker og virksomheder fra indbakken i e-mailprogrammet til Messenger.

Zuckerberg: Nu er det en familie

Skridtet er Facebooks seneste for at udvide sit domæne og gør dermed den mobile beskedtjeneste stort set lige så funktionsrig som selve Facebook, der ifølge Facebook har 1,4 milliarder brugere. Facebook håber dermed at gøre Messenger selvfungerende i forhold til selve Facebook-tjenesten i takt med, at konkurrencen med blandt andre Twitter og Google skærpes, ligesom også andre beskedtjenester som Snapchat og WeChat presser på.

I de kommende dage vil Messenger få flere end 40 forskellige applikationer, så man f.eks. kan sende sportsklip til hinanden.

»Dette er blot første skridt mod at skabe bedre deleoplevelser på tværs af hele familien af applikationer. Tidligere var Facebook en enkelt, blå applikation. Nu er det en familie af applikationer,« sagde Mark Zuckerberg på Facebooks udviklerkonference med omkring 2.000 deltagere i San Francisco på den amerikanske vestkyst.

Kommer ikke på WhatsApp

Facebook købte i 2014 beskedtjenesten WhatsApp for 19 milliarder dollars og ejer desuden fotodelingstjenesten Instagram. WhatsApp har 700 millioner brugere, Instagram 300 millioner.

Facebook skal godkende alle applikationer, som gerne vil knyttes til Messenger-tjenesten, som for nylig i USA åbnede for muligheden for at kunne betale gennem appen.

Facebooks chef for beskedprodukter, David Marcus, som tidligere har været chef for netbetalingstjenesten PayPal, sagde på udviklerkonferencen, at de nye funktioner ikke kommer i WhatsApp, fordi den også bruges på mobiltelefoner, der ikke kan håndtere dem.

Flere end en million annoncører bruger Facebook, som er kendt - hvis ikke berygtet - for at indsamle brugernes personlige oplysninger i et omfang, som gør det muligt at tegne et meget detaljeret billede af hver bruger og dermed meget præcist målrette reklamer til den enkelte.

I 4. kvartal kom 69 procent af annonceindtægterne fra annoncer set på mobilt udstyr - smartphonetelefoner og tavle-PCer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen