Berlingske Business

Få uafhængige producenter af software

Software-producenter med en omsætning på mindre end 10 mio. kr. herhjemme sidder på 50 til 60 pct. af det danske ERP-marked til en værdi af i alt 2,7 mia. kr. Men deres andel af markedet er faldende, og især de små lokale producenter står til at miste kunder, vurderer analysebureauet IDC.

- Hver for sig er de små producenter usynlige, men de udgør tilsammen en stor del af markedet. Men tiden arbejder mod de små lokale producenter, fordi kunderne i stigende grad vil skifte til standardiserede løsninger som de også kan bruge om fem til seks år, siger Mette Søeborg Ahurlo, der er analytiker hos IDC.

ERP (Enterprise Ressource Planning) betegnelsen dækker over så forskellige løsninger som løn- og økonomisystemer, CRM-løsninger, Supply Chain Management og systemer til lagerstyring mm.

Den igangværende konsolidering er en konsekvens af, at kunderne kræver fleksible løsninger og den teknologiske udvikling foregår i høj fart. Dermed kræver det stadig flere ressourcer at udvikle nye programmer og opdateringer af opdatere eksisterende, mener Mette Søeborg Ahurlo.

- Kunderne frygter, at små software producenter har svært ved at følge med udviklingen og holde deres software moderne. Nogle gange er det ikke tilfældet, men kunderne tror det, konstaterer IDC-analytikeren. Markedsværdien på 2,7 mia. kr. tæller udelukkende selve softwaren, dertil kommer væsentlige udgifter til implementering, vedligehold og anden service. ERP-eksperten Herbert Nathan fra HerbertNathan & Co er enig i, at antallet af uafhængige danske producenter bliver mindre på længere sigt.

- Der vil komme mere fokus på de standardiserede løsninger. Men der vil ikke ske så meget de næste to til tre år. Mange af de små producenter har en stor kundebase som de kan leve af at servicere, og de har meget små omkostninger. Derfor er det ikke nødvendigt med et stort nysalg, siger han.

System integrator

Selvom tiden arbejder imod de små lokale producenter, behøver de ikke trække stikket ud. En tendens er, at flere af disse virksomheder udskifter deres egen teknologi med en fremtidssikret platform fra en af de store producenter.

- Producenterne bliver til system-integratorer. De kan på den måde opretholde den samme aktivitet som hidtil, men til færre omkostninger, da de ikke skal udvikle deres egen platform. Det er en en god udvikling, hvor man ikke skal udvikle den dybe tallerken hver gang. Man får større ressourcer til at lave begavede løsninger til kunderne, siger direktør Jakob Lyngsø, IT-Brancheforeningen.

På markedet for økonomisystemer til de små virksomheder er de store virksomheder som Microsoft Business Solutions, SAP eller Visma.

Softwaren bruges eksempelvis som platform til specialdesignede branche-løsninger.

Eksempler på denne udvikling er Retail Planit som udvikler løsninger til detailhandlen og DDD Gruppen, som har specialiseret sig i løsninger til VVS- og Elinstallatører. Begge virksomheder bygger deres brancheløsninger ovenpå SAPs BusinessOne-platform.

- Vi droppede vores eget system, Danpower, fordi det blev for dyrt at holde vedlige. Vi har fået frigivet ressourcer til bedre brancheløsninger, siger adm. direktør Henrik Pedersen fra DDD Gruppen.

Siden skiftet til SAP BusinessOne-platformen er virksomheden vokset fra tre til ni ansatte, fortæller han.

8 sider IT-tillæg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen