Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Få styr på teleregningerne

Norskejede Axiti er på vej ind på det danske marked med et nyt koncept. Ideen er, at selskabet vil samle en række

danske virksomheder med et forholdsvis højt teleforbrug i en indkøbsforening.


Foreningen opnår på

den måde et volumen, så den kan forhandle sig til større rabatter hos teleoperatørerne, end de enkelte virksomheder

vil være i stand til.



No cure no pay

Kontingentet i foreningen er individuelt og afhænger af, hvor meget hvert enkelt

medlem sparer på telefonregningen. Hvis medlemmerne ikke opnår besparelser er det gratis at være med.


- Efter

liberaliseringen af det danske telemarked i 1996 er der rigtig mange virksomheder som ikke kan overskue, hvor de opnår de bedste telepriser.

Men vi overvåger i forvejen markedet og har derfor bedre forudsætninger for at finde de billigste priser. Samtidig kan

vi opnå større rabatter, når vi samler flere virksomheders teleindkøb, siger Leonardo Melo, adm. direktør

i Axiti.


Når en virksomhed melder sig under fanerne hos Axiti, overdrager man selskabets rettigheder til at genforhandle

og opsige teleaftalerne til indkøbsforeningen.



Listepriser

Virksomhederne er bundet af medlemsskabet i mindst tolv

måneder og kontingentet størrelse afhænger af, hvor stor en besparelse virksomheden opnår.


Axiti tager

typisk en procentssats på mellem 14 og 25 på den opnåede besparelse målt i forhold til TDC Tele Danmarks listepriser.

De fleste virksomheder har i forvejen opnået rabatter på teleydelserne, og disse rabatter bliver vurderet, så medlemmerne

aldrig kommer til at betale mere, end man gjorde i forvejen.


- Skaber vi ikke værdi til selskaberne, koster det ikke noget.

Målet er, at Axiti skal blive den største indkøber af telefoni i Danmark, inden året er omme, så vi

er sikre på, at vi kan skaffe medlemmerne bedre priser, siger Leonardo Melo.


Men det er ikke alle virksomheder, der kan

blive medlem hos Axiti. De helt store virksomheder kan formentligt opnå sammenlignelige rabatter, mens andre virksomheder har

for små telebudgetter.


Målgruppen er cirka 9000 danske virksomheder, der har et telebudget på mellem 300.000

kr. og otte mio. kr.



Mindre forvirring

Axiti er oprindeligt norsk. I hjemlandet er konkurrencen mellem teleselskaberne ikke

så hård som i Danmark, og selskabet forventer derfor, at indtjeningsmargenen bliver mindre herhjemme.


Men det er

en fordel for Axiti, at der er mange teleselskaber på det danske marked.


- Rigtig mange virksomheder kan ikke overskue

det danske marked. De har en fornemmelse af, at de betaler for meget, men får ikke gjort noget ved den dårlige samvittighed.

Vi tager en del af besparelserne, men det er bedre at få en andel af noget, end 100 pct. af ingenting, siger Leonardo Melo.



Billing

Som

noget helt nyt lancerer Axiti fra midten af marts et såkaldt billing-system. Det betyder, at et selskab i realiteten kan sprede

deres abonnenter ud på flere selskaber men kun modtager en regning. Og denne udstedes af Axiti. Leonardo Melo understreger dog,

at virksomhederne stadig er kunder hos teleleverandørerne - ikke hos Axiti.


Derudover kontrollerer Axiti, at teleoperatørerne

lever op til deres forpligtigelser og giver de lovede rabatter. I blandt andet Norge har det vist sig, at tre pct. af alle teleregningerne

er fejlfakturerede, fordi operatørerne "glemmer" at yde dele af de lovede rabatter til et selskab.


Blandt de

første kunder hos Axiti i Danmark er Magasin og Illum.


- Vi har fået banket priserne helt i bund. Det skyldes til

dels Axiti og en dialog, vi har ført med teleselskaberne. Priserne er så lave, at det kun kan betale sig for teleleverandørerne

at levere telefonien i en stor uspecificeret strøm. Derfor er det en fordel, at Axiti kan udspecificere regningen til de forskellige

afdelinger hos os, siger teknisk chef Leif Dahl fra Magasin og Illum.


Axiti oplyser, at det er alle former for teleydelser, man

kan samle i den nye indkøbsforening. Det vil sige fastnet, mobiltelefoni og datakommunikation.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen