Berlingske Business

Få seniorer i online-butikkerne

e-handel
Foto:

Unge e-handler mere end dobbelt så mange gange som ældre i butikker på nettet.

Ungdommen er for alvor hoppet med på e-handels-bølgen. Der findes stort set ingen i aldersgruppen 20-29 år, der ikke har prøvet at handle på nettet. Til gengæld er de ældre lidt vanskeligere at lokke ind i online-butikkerne.

Det viser Dansk e-handelsanalyse fra 2. kvartal i år. E-handel er steget kraftigt hos de helt unge mellem 15-19 år i forhold til samme tidspunkt sidste år. En stigning fra 58 % til 83 % hos de yngste betyder, at stort set hele gruppen af 15-29-årige nu handler på nettet. Og i forhold til deres andel af befolkningen handler de to en halv gange oftere end resten af danskerne.

- De yngre danskerne har taget e-handel helt og fuldt til sig, og de årgange fastholder et højt aktivitetsniveau online, når de bliver ældre. Så den største vækst i e-handel kommer fremover som følge af at der bliver stadig flere i befolkningen, som er vant til e-handel, og derfor vil e-handel fortsætte med at stige, vurderer direktør Morten Kamper fra Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH).

Ingen online-butiksdød

I modsætning til den fysiske detailhandel så vokser e-handel trods krisen fortsat. PBS har registreret flere end 11 millioner betalinger i 2. kvartal i 2009, og det er 11,5 procent mere end samme kvartal sidste år.

- Kunder oplever det fortsat som nemt og bekvemt, og i en tid, hvor vi er tilbøjelige til at tænke os om en ekstra gang, inden vi køber, så giver e-handel netop muligheden for at sammenligne varer og priser, inden man køber, siger Morten Kamper.

Og det får stadig flere øjnene op for – om end det stadig kniber med at lokke den ældre generation inden for døren. Men det er en særdeles købestærk aldersgruppe, som online-butikkerne bør finde nye metoder til at lokke til tasterne.

- Der er selvfølgelig et stort potentiale i at få de ældre generationer til at bruge e-handel mere, og jeg er overbevist om, at flere netbutikker gør en målrettet indsats for at identificere, hvordan de bedst tiltrækker netop de ældre kunder, siger Morten Kamper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen