Berlingske Business
15:14Mærsk-aktien får comeback og har bedste børsdag i fire måneder

Europas Fort Knox for data bliver et vendepunkt

02BUSClemens-140400.jpg
Reinhard Clemens - Member of the Board of Management Deutsche Telekom AG for T-Systems

Topchefen i den tyske telegigant Deutsche Telekoms datterselskab, T-Systems, stod selv bag ideen om sammen med Microsoft at bygge et datacenter i Tyskland, som skal være sikret mod amerikansk spionage, fordi ikke engang Microsofts egne folk har adgang til det. Det åbner lige straks, og interessen er stor. Men Reinhard Clemens har meget større planer.

Om blot en måneds tid åbner det meget omtalte datacenter i Tyskland, som Microsoft er en del af, men hvortil Microsofts egne folk ikke har adgang, så de ikke kan blive tvunget til at udlevere folks personlige oplysninger til amerikanske myndigheder.

»Ingen ønsker, at data skal forsvinde til USA. Nu gør vi det muligt at forhindre det, og efterspørgslen er stor. Hver dag får vi forespørgsler fra amerikanske virksomheder. Hvis Trump vinder præsidentvalget, vil vi nok få endnu flere!« siger Reinhard Clemens, topchef for T-Systems, den tyske telegigant Deutsche Telekoms datterselskab, til Berlingske under et besøg i Danmark.

Han fik selv ideen til det topsikrede datacenter i Tyskland, hvor han garanterer, at data ikke forlader tysk jord, og hvor Microsoft samtidig overlader det praktiske til T-Systems, så den amerikanske softwaregigants egne folk ikke kan pålægges at udlevere data.

»Jeg ønsker en model, som 100 procent lever op til privatlivets fred. Vi står for driften og sikrer det, fordi folkene betales af os, og amerikanerne har ikke adgang. Amerikanere har en anderledes forståelse af privatliv, end vi har. Det amerikanske, juridiske system tillader adgang til data, uanset om de er lagret andre steder i verden. Hvis Volkswagens e-mailsystem blev kørt af en amerikansk udbyder, ville data sikkert allerede befinde sig i det amerikanske, juridiske system,« mener Reinhard Clemens.

Det nye datacenter, kaldet »House of Clouds«, i Biere nær Magdeburg er i virkeligheden et datahus, som T-Systems driver, og det eneste datacenter i verden, hvor næsten alle de store cloududbydere er rykket ind side om side med egen hardware og software.

T-Systems har lige nu omkring 40 millioner brugere på sin infrastruktur, som formentlig gør selskabet til den største operatør i verden inden for det vidt udbredte SAP-system, som fungerer som en slags erhvervslivets IT-byggeklodser. 150 partnere er med nu.

pix-Viborg

Snowdon-afsløringer en hjælp

T-Systems’ topchef lægger ikke skjul på, at Edward Snowdens afsløringer af omfattende amerikansk spionage og overvågning af tele- og datatrafikken, har hjulpet T-Systems på det europæiske marked.

»Jeg kan levere infrastrukturen, jeg har den globale teknologi, som vi ikke selv har udviklet, og kan kopiere den fra f.eks. Tyskland til Brasilien. Det kan kunderne lide. Vi er i en unik position på sikkerhedsområdet, fordi infrastrukturen kun er tilgængelig i Tyskland, men vi overvejer, om vi skal tilbyde den i andre lande,« understreger Reinhard Clemens.

Global Connect

Han vil netop gerne have europæiske virksomheder – små som store – til at bruge netmulighederne bedre, både til at lagre data og til at køre systemer fra. Det vil nemlig give Europa store besparelser og større manøvredygtighed. Han har derfor valgt ikke længere at binde kunderne til de normale femårige kontrakter.

Dataenes Fort Knox i Europa

»Lad os droppe kontrakten. Hvis man ikke er tilfreds, skal man ikke betale afgift og kan bare gå igen. Det lyder risikabelt, men hvis servicen er OK, så er det ligesom et ægteskab: Så bliver forholdet langvarigt. Hvis vi tror på, at vores kvalitet er enestående, skal det kunne ses i kontrakterne. Kunderne har jo også en risiko ved at lægge vigtig IT i vores hænder. Derfor låser vi dem ikke længere inde. Det viser, at vi tager det alvorligt,« mener topchefen.

Det gør det samtidig meget lettere for virksomhederne, at andre virksomheder er i samme datacenter og dermed let kan arbejde sammen og levere data til hinanden. Det får især betydning, efterhånden som »Tingenes Internet« – hvor milliarder af dimser og dingenoter kobles på nettet og leverer data, som kan styre selvkørende biler, varmeforbruget i huse og meget, meget mere – bliver en realitet.

»Alt er i ét datacenter. Det er det eneste sted i verden, hvor der er et konkurrencelandskab på den måde. Min drøm er, at eftersom vi har mistet forbrugersiden til amerikanerne via Google og Facebook, så skal erhvervsbrugen af Internet være det, der ændrer spillets regler for Europa. Hvis vi kan handle sammen i Europa og skabe et miljø, hvor man ét sted kan skabe dataenes Fort Knox (stedet, hvor USAs guldreserver opbevares under store sikkerhedsforanstaltninger, red.), og alle data ligger ét sted men har et stort økosystem omkring sig, så er det helt ligegyldigt, hvilken form for internet­baseret IT-løsning og hvilke applikationer man ønsker at bruge,« siger han.

Tingenes Internet skubber på

T-Systems begynder i 2017 at tilbyde at installere de mange små sensorer eller følere, som gennem Tingenes Internet kan måle temperatur, støj, hastighed, acceleration eller andet og kan køre fem år på batteriet. Den finske elevatorgigant KONE vil således sætte målere i alle elevatorer, som så f.eks. kan kobles sammen med bygningens elsystem, så lyset tændes, hvis man er den første, der tager elevatoren til en bestemt etage.

»Installeret i en vaskemaskine kan udstyret indsamle data om vibrationer, som kan fortælle, at vaskemaskinen måske er itu eller vil gå ned i næste måned. Dermed kan vaskemaskineproducenten reagere proaktivt og kontakte kunden, før tingene sker. Det vil skabe helt nye forretningsområder,« siger Reinhard Clemens.

pix-Datacenter

For at fungere kræver det ordentlige tele- og internetforbindelser overalt. Derfor tog Deutsche Telekom i februar i år initiativ til at oprette en slags televerdenens svar på flyselskabernes Star Alliance, et verdensnet for telefoni, kaldet NGENA, sammen med teleselskaber i USA, Indien og Sydkorea. NGENA (Next Generation Enterprise Network Alliance) skal fungere som et videresalgsselskab, som sammen med partnerne leverer telefoni og netforbindelser overalt i verden, så virksomheder inden for få dage eller måske minutter kan få alt sat hurtigt op. Deutsche Telekom ejer 49 procent af NGENA, som åbner i 2017 i bl.a. Belgien, USA og Japan.

»Det bliver en slags Uber-model. Jeg investerer årligt ni milliarder euro i vores net, og jeg ønsker det brugt. Ved at skabe et globalt lag oven på telenettene, kan de bruges overalt i verden – og vi er også i dialog med nordiske partnere,« siger Reinhard Clemens.

Norden er en sort plet

T-Systems har omkring 46.000 ansatte og omsatte i 2015 for 7,1 milliarder euro.

»I 1. kvartal havde vi en vækst på otte procent og ligger dermed over det generelle marked. Det ser godt ud for resten af året. Det kunne være værre,« smiler Reinhard Clemens ironisk.

27BUSmicrosoft.jpg

Men selv om T-Systems leverer IT til blandt andre svenske IKEA, finske KONE og danske DSV, skal der gøres langt mere.

»Norden er en sort plet, fordi vi ikke er ordentligt til stede. Vi er først lige begyndt at udvikle regionen. Norden hører til Europa, og vi er nødt til at komme ind her, uden at vi skal oversælge os selv. Vi har dog en ret interessant kundeliste så langt, og det er en chance, for virksomhederne skalerer og vil være internationalt tilgængeligt. Og når man har sine data i Europa, har USA ikke adgang til dem,« siger Reinhard Clemens – bare lige for at understrege pointen igen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen