Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

EU vil presse Google til at betale for nyheder

pix-Google Spanien
Google lukkede sin Google News-tjeneste i Spanien efter et slagsmål med de spanske udgivere om retten til at vise links til artikler i Googles søgeresultater. Arkivfoto: Pierre-Philippe Marcou, AFP/Scanpix Foto:

Nyhedsudgivere i Europa vil med en ændring af ophavsretsloven få ret til at kræve betaling af internetgiganter som Google, hvis der linkes til deres artikler og nyheder.

Europæiske nyhedsorganisationer vil fremover kunne kræve betaling af Google og andre søgemaskiner, hvis dele af deres artikler og nyheder dukker op i søgeresultaterne.

Det bliver en del af den store pakke, som EU-Kommissionen fremlægger til september som led i en gennemgribende opdatering af ophavsretsreglerne. Det skriver den britiske finansavis Financial Times.

Meningen med ændringerne er at stække søgemaskinernes og især Googles magt. Omkring 90 procent af alle internetsøgninger i Europa foregår hos Google, og EU-Kommissionen mener, at det giver en ubalance mellem søgemaskinerne og dem, der skaber indholdet.

Undersøgelser af Google i gang

I forvejen er Google under massivt pres fra EUs konkurrencekommissær, danske Margrethe Vestager, som har flere undersøger i gang af Googles markedsdominans på både søgemarkedet og mobilmarkedet, ligesom Google er i søgelyset i forbindelse med undersøgelserne af internationale selskabers skatteunddragelse i Europa.

Med det nye oplæg til ændringer i ophavsretten bevarer nyhedsorganisationer »de eksklusive rettigheder« til at stille deres artikler og andet indhold til rådighed online, og Google og andre søgemaskiner skal så acceptere betingelserne for, at de kan vise uddrag af artiklerne.

Google har tidligere været i nærkamp med især de tyske  og spanske medier om samme spørgsmål, og internetgiganten har hele tiden påpeget, at det trækker flere læsere til artiklerne, når disse er lette at finde gennem søgemaskinen. Udgiverne har omvendt påpeget, at Google stjæler deres nyheder, fordi mange nøjes med at læse de første linier hos Google uden derefter at klikke sig ind på selve historien.

Udgiverne er især bekymret over, at indtægterne daler. Det bliver stadig sværere at sælge trykte aviser og blade, og det er endnu ikke lykkedes for nogen at finde opskriften på, hvordan man får tilstrækkeligt mange til at betale for at få digital adgang til nyhederne.

Kritikere tvivler på effekten

Google valgte helt at lukke for sin Google News-tjeneste i Spanien efter slagsmålet dér, mens flere tyske medier bøjede sig og tillod Google at bringe en lille smule af deres artikler for ikke at miste yderligere besøgstrafik på deres egne netsteder.

EU-Kommissionen lægger op til, at man selv må afgøre, om der skal kræves betaling fra Google og andre, eller om søgemaskinerne kan få lov til at bringe mindre dele af artikler og nyheder.

Kritikere tvivler dog på effekten, fordi mange er så afhængige af Google. Den tyske europaparlamentariker Julia Reda siger til Financial Times, at »det er vanvid at tro, at selskaberne kan vinde denne kamp«.

En anden del af planen er at gøre det pligtigt for netsteder som Googles YouTube, Vimeo og Pinterest, hvor brugerne kan lægge eget indhold op, at sikre aftaler med dem, der har ophavsretten, så f.eks. kunstnere og musikere får et beløb, der »afspejler den økonomiske værdi af brugen af det (ophavsrets)beskyttede indhold«, som der står i oplægget, som nyhedsbureauet Reuters har set.

Google er mange gange blevet klandret for ikke at udbetale tilstrækkeligt store beløb til kunstnere, hvis musik ligger på YouTube. Ifølge Google er der via YouTube udbetalt for over to milliarder dollars til ophavsretshavere over hele verden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen