Berlingske Business

EU vil forbyde plasmafladskærme

EU vil forbyde plasmafladskærme - 1
De er store - ind imellem kæmpe store. De er flotte. Men de er også dyre at have indenfor. Foto: Robyn Beck, AFP/Scanpix

De strømslugende TV-kæmper er ikke godt for miljøet.

De gigantiske fladskærme, som efterhånden pryder også mange danske vægge, sviner med strømmen. Derfor vil EU forbyde plasmaskærmene.

EU-Kommissionen er ved at udarbejde et sæt regler, som alle fjernsyn skal overholde. Det vil medføre, at strømslugende plasmafladskærme vil blive forbudt. Alle andre skærme vil blive energimærket, så forbrugerne hurtigt kan se, hvor megen strøm de anvender - på samme måde, som det sker med f.eks. opvaskemaskiner og vaskemaskiner.

Som tommelfingerregel er hver fjerde solgte fladskærm i Danmark en plasmaskærm, hvor tre fjerdedele er LCD-skærme - hvilket også de gængse computerskærme er.

Fire gange så strømslugende

Tidligere undersøgelser har vist, hvordan plasmaskærme bruger langt mere strøm end LCD-skærme. Jo større selve skærmen er, jo mere strøm bruger den. En stor plasmaskærm bruger således fire gange så megen strøm og udleder fire gange så meget kuldioxid som et af de største billedrørsfjernsynsapparater og to gange så meget som en fryser.

Et 42-tommer stort plasma-TV bruger 822 kilowatttimer strøm om året. En 42-tommer LCD-skærm forbruger 350 kilowatttimer, og et billedrørsfjernsyn forbruger 322 kilowatttimer.

EU ventes at fremlægge sit forslag i løbet af foråret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen