Berlingske Business

EU tager fat på datastramninger

pix-Databeskyttelse
Bedre databeskyttelse af folks personlige oplysninger i Europa står på dagsordene hos EUs justits- og indenrigsministre torsdag. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Justits- og indenrigsministrene skal torsdag sige ja til fælles databeskyttelsesregler i EU, men intern uenighed i de 28 lande medfører nogle ændringer.

De 28 EU-lande tager i denne uge første store skridt mod en væsentlig stramning af databeskyttelsesreglerne i EU, hvilket især vil ramme de store, amerikanske IT-giganter.

De nye fælles regler, som skal sikre privatlivets fred og ordentlig oplysning til de mange hundrede millioner brugere om, hvad deres data anvendes til, og hvem de deles med, vil dog på nogle områder ikke blive så stramme, som der oprindelig var lagt op til. Tilsyneladende bliver det nemlig ikke gennemført, at så snart datatilsynet i ét EU-land har truffet en afgørelse, vil den automatisk gælde i de 27 øvrige medlemsstater.

Fra en tid før Google og Facebook

Lige nu er landenes databeskyttelsesregler meget forskellige, og de fælles regler, der findes på tværs, stammer fra 1995, hvilket er tre år, før Google blev opfundet, og omkring ti år, før Facebook dukkede op.

Ifølge den britiske finansavis Financial Times lægges der op til, at datatilsynene i de øvrige lande fortsat har noget at skulle have sagt, hvis der opstår stridigheder i forbindelse med en afgørelse. Så skal et tværnationalt råd med alle 28 datatilsyn træffe den endelige afgørelse.

EU ønsker at stramme lovgivningen og beskyttelsen af folks personlige data. Kravet om skrappere love er ikke blevet mindre, efter at den tidligere amerikanske efterretningsansatte Edward Snowden siden sommeren 2013 har afsløret den amerikanske efterretningstjeneste NSAs massive overvågning af og spionage mod mobiltelefoner og internetforbindelser verden over.

EU-Kommissionen, som selv er blevet aflyttet i hovedkontoret i Bruxelles, har gentagne gange talt for at få skabt europæiske konkurrenter til de store - næsten alle amerikanske - teknologigiganter, hvis tjenester på nettet er dem, som stort set alle bruger. Derved er der nemlig bedre styr på, at personfølsomme, europæiske data forbliver i Europa, hvor de er underlagt europæisk lovgivning, som allerede nu er væsentligt strammere end den amerikanske.

Betragtelige bøder på vej

De planlagte stramninger af databeskyttelsesreglerne lægger også op til markant højere bøder, hvis lovgivningen overtrædes. Således skal en virksomhed kunne idømmes en bøde på op til fem procent af sin globale årsomsætning. Det er for f.eks. Apple og Google meget anselige beløb, som vil gøre ondt og kunne ses på bundlinien i regnskaberne.

En lang række af de internationale selskaber har lagt deres europæiske hovedkontor i Irland, hvor selskabsskatten er lavere end i de øvrige lande. Det er derfor det irske datatilsyn, som har kontrolpligten, og flere gange har især det franske men også det tyske datatilsyn ikke syntes, at irerne gik hårdt nok til biddet. Derfor har mange EU-lande lagt pres på for fortsat at få mulighed for at påvirke et nationalt datatilsyns afgørelse ved at få den op på europæisk plan.

Med i EUs nye regler er også »retten til at blive glemt«. Intentionen er, at man som bruger skal kunne nedlægge sin brugerkonto helt og aldeles og dermed ikke, som nu, opleve, at personlige data fortsat gemmes af virksomheden.

Så snart EU-landenes justits- og indenrigsministre i dag, torsdag, har godkendt lovoplægget, skal det forhandles med EU-Kommissionen og Europaparlamentet. Forhandlingerne er skemalagt til at begynde i juni og slutte inden nytår. Så har de også været undervejs siden 2012, og der er sket betydelige ændringer og tilpasninger siden da.

Læs mere: Se justits- og indenrigsministrenes dagsorden for dagens møde (med link til »Den generelle forordning om databeskyttelse«)

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen