Berlingske Business
17:42

EU: Snævre kontrakter spærrer for fri nethandel

pix-E-handel
Der er for mange hindringer i vejen for, at man frit kan købe varer - både fysiske og digitale - over nettet, fastslår EU-Kommissionen. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Konkurrencekommissær Margrethe Vestager ved nu, hvilke forhindringer der findes for, at alle i Europa frit kan købe varer i andre lande og tage deres digitale tjenester med sig på ferie.

Netbutikker i Europa bliver pålagt forpligtelser fra deres leverandører, som forhindrer onlinehandelen i at kunne folde sig frit ud, og der bliver spærret for, at man kan tage sine digitale indkøb med sig, når man rejser til et andet EU-land.

Det fastslår EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, efter en større undersøgelse af det europæiske marked for e-handel blandt 1.800 onlinevirksomheder og en granskning af omkring 8.000 kontrakter, og hun overvejer nu, hvordan EU skal gribe ind for at få fjernet hindringerne. Det kan medføre egentlige sager mod nogle virksomheder.

Større valg og lavere priser

»E-handel er blevet vigtig for forbrugerne, og den har en betydelig indflydelse på virksomheders forretning og strategi. Virksomheder bør have frihed til at bestemme deres onlinesalgsstrategi. På samme tid må konkurrencemyndighederne sikre, at de ikke er i gang med en forretningspraksis, der strider mod konkurrencereglerne. Det vil kunne forhindre, at europæiske forbrugere opnår den fulde fordel af e-handel i form af større valg og lavere priser,« fastslår Margrethe Vestager.

pix-Wifi

Inden udgangen af marts 2017 vil hun være klar med det endelige overblik og dermed forslag til, hvordan der skal gribes ind.

EUs egne analyser viser, at et digitalt, indre marked i de endnu 28 EU-lande vil kunne bidrage med 415 milliarder euro om året til økonomien og skabe hundredtusinder af nye jobs.

Vareproducenter af fysiske varer, der handles over nettet, bruger ofte kontrakter, hvor onlinebutikken bindes til bestemte priser eller betingelser for at kunne sælge varen på nettet. Næsten en af fem handlende forhindres f.eks. i overhovedet at sælge varen digitalt, mens næsten en af ti ikke må lade priserne indgå i de prissammenligninger, som flere netsteder tilbyder. Andre gange må en handlende kun sælge til kunder i sit eget land. I Danmark gælder det seks procent af alle kontrakter mod 32 procent i Tyskland og 18 procent i EU som helhed.

pix-Skype

Geoblokering i søgelyset

Digitale varer som f.eks. film, sports-TV og musik bliver ofte underlagt såkaldt geoblokering. Dermed virker de ikke, når man sidder i et andet land end sit eget, selv om man har betalt for det. Over 60 procent af alt digitalt indhold spærres således til kun at kunne bruges i det land, hvor det er købt. Det kan være et brud på konkurrencereglerne, og det skal nu grundigt undersøges, fordi EU-Kommissionen erkender, at disse opgavsretsaftaler er komplicerede.

Danskerne vil i 2016 bruge omkring 100 milliarder kroner på at e-handle, anslår brancheorganisationen FDIH (Foreningen for Dansk Internethandel). Frem til udgangen af juni havde vi købt for 50,4 milliarder kroner på nettet - 15 procent mere end sidste år. Top 5-listen er Zalando, Ebay, Amazon, Saxo og Elgiganten.

EU indledte undersøgelsen i maj 2015.

pix-Ferie

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen