Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

EU skal bruge længere tid på "Telianor"-fusion

pix-Telia/Telenor
Hilde Tonne (til højre), som lige nu sidder i koncerndirektionen for Telenor, bliver fra 1. august administrerende direktør for det fusionerede Telia/Telenor i Danmark. Søren Abildgaard (i midten), som lige nu er Telia Danmarks administrerende direktør, bliver hendes næstkommanderende. I baggrunden Telenors europadirektør, Kjell-Morten Johnsen. Foto: Nikolai Linares Foto:

EU skal bruge længere tid til at granske den planlagte fusion mellem Teliasonera og Telenors danske forretninger.

Deadline for en beslutning er skubbet ti arbejdsdage til den 16. september. Det bekræfter en talsmand for konkurrence i EU-Kommissionen i en mail til Ritzau Finans.

pix-Telenor

pix-Telia-bygning

Det er anden gang, at afgørelsen bliver udsat. Den oprindelige deadline hed 19. august, men det blev i første omgang forlænget til 2. september, hvilket altså nu er blevet skudt endnu en gang. EU-Kommissionen har ikke nogen kommentarer til, hvorfor der skal bruges længere tid på at se på fusionen.

Teliasonera og Telenor, der har base i henholdsvis Sverige og Norge, annoncerede fusionsplanerne i Danmark i december 2014. De vil slå pjalterne sammen, fordi det danske marked igennem flere år har været præget af intens konkurrence, hvilket har gjort det sværere og sværere for teleselskaberne at tjene penge nok til at tilfredsstille ejerne. "Telianor" regner med at kunne spare 800 mio. kr. om året ved at slå sig sammen.

pix-Telia-butik på Strøget

pix-Telia/Telenor

EU-Kommissionens konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har dog siden fusionen ved flere lejligheder udtrykt bekymring omkring en spiller mindre på markedet. Hun har blandt andet sagt, at hun frygter højere priser og mindre innovation fra selskabernes side.

Det samme har teleselskabet 3, der bliver den klart mindste spiller på det danske marked, såfremt fusionen glider igennem. Selskabet har krævet, at det skal kompenseres i forbindelse med fusionen, fordi selskabet ellers mener at blive klemt af de to tilbageværende spillere, TDC og Telenor-Telia, der sammen kommer til at sidde på omkring 80 pct. af markedet.

pix-Telia-Telenor

pix-Canning Fok

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen