Berlingske Business

EU sender signal om Telia-/Telenor-fusion

pix-Vestager
EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har godkendt en telefusion i Spanien på visse betingelser - et signal til den forestående Telia-/Telenor-fusion i Danmark. Arkivfoto: Julien Warnand, EPA/Scanpix Foto:

Længe diskuteret opkøb i Spanien kan kun ske med betingelser, siger EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager.

Kun med betingelser har EU-Kommissionen godkendt en længe diskuteret fusion mellem to spanske teleselskaber, og det kan blive et vink om, at også den planlagte fusion mellem Telia og Telenor i Danmark ikke bare går igennem.

EUs konkurrencekommissær, tidligere økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), har tirsdag sagt god for, at France Télécoms mobilselskab Orange kan købe det spanske teleselskab Jazztel. Men der følger en række betingelser med, som skal sikre, at der fortsat er effektiv konkurrence på markedet for faste internetforbindelser i Spanien.

Vestager: Ikke højere priser

Jazztel indledte for nylig forhandlinger for at sælge sit fibernet fra for dermed selv at kunne blive overtaget af Orange i en handel til 3,4 milliarder euro, som siden september 2014 har afventet en godkendelse i EU.

Orange har lovet, at nye konkurrenter vil kunne leje sig ind på netværket i Spanien, hvilket fjernede EU-Kommissionens første bekymringer.

»En meget vigtig ting før accepten af Oranges overtagelse af Jazztel var at sikre, at forbrugerne i Spanien ikke vil lide under højere priser for fast internetadgang. Med afhjælpningsforanstaltningerne i denne fusion vil en ny spiller kunne komme ind på markedet og konkurrere lige så stærkt, som Orange og Jazztel kan i dag,« siger Margrethe Vestager i en kommentar til afgørelsen.

Orange og Jazztel er tredje- og fjerdestørste udbyder af faste internetforbindelser i Spanien.

Vil spare 800 mio. om året

Margrethe Vestager skal 2. september afgøre, om svensk-finske Telia og norske Telenor - begge blandt verdens ti største mobilselskaber - kan få lov til at slå deres forretninger i Danmark sammen, sådan som de annoncerede i december 2014. Fusionen er ifølge selskaberne afgørende for, at de kan overleve i Danmark, hvor konkurrencen med især TDC er særdeles hård. TDC er - helt unikt i Europa - størst på alle fire områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser.

Fusionen vil gøre Telia/Telenor stort set lige så stor som TDC på mobilområdet, men TDC vil fortsat ligge langt foran dem på de øvrige områder. Telia/Telenor forventer at kunne spare omkring 800 millioner kroner om året, når de kan dele regningen. I forvejen har de to slået deres mobilnet i Danmark sammen.

Hvis fusionen bliver godkendt, vil der være meget langt ned til nærmeste lillebror, nemlig »3«, der sidder på omkring 13 procent af det danske mobilmarked. Derfor har flere analytikere tilkendegivet, at de kun tror på en EU-godkendelse med betingelser - f.eks. at »3« skal kunne få adgang til Telias/Telenors net i områder, hvor »3« ikke selv står så stærkt.

»Økonomisk overkommelige priser«

Margrethe Vestager meldte i marts generelt ud, at telefusioner ikke må gå ud over, at kunder skal kunne få gode priser. Forbrugerne skal fortsat være sikker på »økonomisk overkommelige priser«, sagde hun til den britiske finansavis Financial Times.

EU-Kommissionen er netop nu ved at gennemføre endnu en spørgerunde blandt Telias og Telenors konkurrenter for at få klarlagt, hvor man ser mulige problemer, der skal løses.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen