Berlingske Business

EU: Nu skal Silicon Valley have tæsk

pix-E-handel
Nu skal der skabes et ægte, indre, digitalt marked i de 28 EU-lande, for kun på den måde kan Europa kæmpe sig tilbage, mener EU-landene, som torsdag-fredag mødes for at få sat skub i tankerne. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Ministermøde i Riga torsdag og fredag skal slå hul til Europas digitale, indre marked, så de amerikanske firmaer kan få kamp til stregen - og blive overhalet. Og Danmark må meget gerne sætte sig for bordenden, mener Dansk Industri.

Det skal ikke være Silicon Valley i USA og smarte opfindere i Asien, der løber forrest og bestemmer, i hvilken retning verden skal bevæge sig. Europa skal i front, og europæerne skal samtidig meget lettere kunne bruge hinanden og dermed få gang i tankebanerne og den kreative produktion.

Det er det store mål, som EUs erhvervsministre torsdag og fredag skal gå efter, når de mødes i den lettiske hovedstad Riga for at strikke betingelserne sammen for et kæmpe, digitalt, indre marked mellem de 28 EU-medlemslande.

Fjern blokeringerne

»Lad os få gjort op med alle de hegn og mure, som blokerer det for os online,« fastslog EUs superkommissær for det digitale område, den tidligere estiske premierminister Andrus Ansip, forud for mødet og sendte dermed endnu et signal om, at det skal lykkes at få afskaffet alle besværlighederne, som bl.a. forhindrer danskere i at kunne købe bøger i Storbritannien eller se film og TV, når de er på rejse i de øvrige EU-lande.

pix-Databeskyttelse

De udmeldinger glæder Adam Lebech, som er direktør i Dansk Industris branchesamarbejde på IT- og teleområdet, ITEK.

»Det er en stor udfordring, hvilken vej vi skal gå i Europa for at matche USA og vinde den næste digitale regolution. Det er bekymrende, at der ikke i Europa er mange globale giganter. Vi skal have en meget bedre kultur. Silicon Valley (den amerikanske IT-højborg i Californien, red.) er fantastisk innovativ og udfordrer på alle måder de traditionelle industrier. Europa skal blive meget bedre til at fremme en iværksætterkultur. Derfor er vi rigtigt glade for, at netop digitalisering står allerøverst på EUs dagsorden,« siger Adam Lebech.

»Sæt Danmark for bordenden«

Han understreger, at Europa fortsat har noget af den verdensledende industri, f.eks. bilproduktionen.

»I Danmark har regeringens produktionspanel set på, hvordan man kan fremme fremtidens produktion og udnytte de muligheder, som Internettet giver, også i forhold til samlebåndsproduktion. Ved at bruge sensorer, avancerede materialer og bedre dataanalyser kan systemernei stigende grad styre sig selv. Mangler der materialer, fylder de selv op. Er der unøjagtigheder i produktionen, tilpasses produktionsmekanismen automatisk. Det kunne være en spændende vision, at Europa blev førende,« siger ITEK-direktøren.

pix-Maximilian Schrems

Et andet område er fremtidens mobilteknologi, 5G, som er så hurtig, at en spillefilm i topkvalitet vil kunne hentes på et sekund.

»Europa har en stolt tradition på mobilområdet og stod bl.a. for GSM-standarden. Når der skal laves pilotforsøg med 5G, skal de så virkelig foregå i Sydkorea? Skulle Europa ikke sætte sig for bordenden og blive førende? Hvordan laver man infrastrukturen, der i 2025-2030 kan håndtere, at alle biler er selvkørende? Hvordan får alle måleenheder i hjemmet forbindelse til mobilnettet, selv om de står i kælderen? Europa har en unik mulighed for at sætte os i førersædet, og vi så gerne, at Danmark sætter sig for bordenden,« siger Adam Lebech.

Nu skal der skæres igennem

Han er derfor endog meget spændt på, hvordan det næste regeringsgrundlag - uanset regeringens farve - ser ud i forhold til, hvor højt på dagsordenen digitaliseringen kommer.

»Jeg forventer, at erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen på Riga-mødet understreger behovet for en meget seriøs indsats på området og skærer igennem, så der skabes et reelt, digitalt marked, som kan blive større end USA, hvis vi får det til at fungere, så tjenester virker på tværs af landegrænser, og så f.eks. en ny persondataforordning kan sikre brug af cloudtjenester (netbaserede tjenester, red.) på tværs af grænserne med en rigtigt god databeskyttelse. Det er enormt vigtigt, at digitaliseringen kommer øverst på dagsordenen, så den tænkes ind overalt. Derfor var det virkelig nytænkning, da den nye EU-Kommission udnævnte en superkommissær, som skal godkende alt fra de andre kommissærer og sikre, at det er tænkt sammen,« siger Adam Lebech.

pix-Datalås

Kun 15 procent af EU-borgerne køber online fra andre EU-lande, oplyser EU-Kommissionen. Noget skyldes forskellige sprog og forskellig kultur, men meget skyldes besværet og høje omkostninger ved at få varerne leveret. Tilsvarende går den såkaldte geoblokering, hvor ens hjemland afgør, hvad man kan købe sig adgang til, et betydeligt problem, mener kommissionen.

»Nytænkende virksomheder skal hjælpes til at vokse på tværs af EU og ikke forblive fastlåst til deres hjemmemarked. Det bliver en kamp op ad bakke hele vejen, men vi er nødt til at få en ambitiøs start. Europa skal drage fuld nytte af den digitale tidsalder: bedre tjenester, større deltagelse og nye jobs,« fastslår superkommissær Andrus Ansip, som også forventer, at man kaster sig over at få moderniseret ophavsretslovgivningen og ensrette momsbetalingen.

pix-Mobildækning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen