Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

EU-kommissær: »Skrappere dataregler hjælper os alle«

pix-Vera Jourová
Retten til privatliv og beskyttelse af private data mod udefrakommende øjne og ører er afgørende vigtigt og skal ske i balance med kravene om stramninger i forbindelse med terrorhandlinger, siger EUs justitskommissær Vera Jourová, som også varetager forbrugerbeskyttelsen. Arkivfoto: Patrick Seeger, EPA/Scanpix Foto:

EUs justitskommissær, Vera Jourová, ser stadig knaster i aftalen med USA om overførsel af europæeres personlige data - alt fra familiebilleder til lønoplysninger - til USA, men der er blevet strammet voldsomt op, og det bliver fremover meget lettere at vide, hvad ens data bruges til - og klage over misbrug eller efterretningstjenesters snagen. Det altafgørende er tillid.

»For hvert terrorangreb vil der komme mere pres fra samfundet om større sikkerhed. På én og samme tid må vi derfor være forsigtige med ikke at miste alt for meget af vores privatliv. Hvor der ikke er privatliv, er der totalitært styre og diktatur.«

EUs justitskommissær, tjekkiske Vera Jourová, kæmper oprigtigt for at få holdt de skandaleramte, amerikanske efterretningstjenester og andre fra at få adgang til de milliarder af personlige data, som europæerne hver dag lægger i hænderne på de store teknologivirksomheder, som stort set uden undtagelse er amerikanske. Men også beskyttelsen af privatlivets fred inden for Europas egne grænser får nu flere hak opad - til gavn for både borgere og virksomheder. Vera Jourová har selv - under det kommunistiske styre i Tjekkoslovakiet - oplevet at blive udspioneret af statspolitiet.

pix-Max Schrems

Derfor skal den store dataudvekslingsaftale mellem EU og USA, som under stort pres fra de europæiske datatilsyn kom i stand i begyndelsen af februar, være europæernes garanti mod uvedkommende snushaner. Samtidig ensrettes og strammes databeskyttelsen i de 28 EU-lande fra 25. maj 2018, så alle skal kunne se, hvilke data der samles ind om dem, når de vælger at købe varer eller bruge nettjenester, hvad disse data præcis bruges til, og hvem de deles med. Samtidig skal adgangen til at kunne klage - både i EU og i USA - øges, og der indføres skrappere kontrol og højere bøder for overtrædelser.

Kontrollen skal virke

»Datatilsynene i Europa vil spille en langt større rolle. Det var et klart krav i forhandlingerne, at kontrolfunktionerne skulle virke. Vi prøvede virkelig at sikre, at der ikke er smuthuller, og at der altid vil være mulighed for at gribe ind. Det var også et klart krav fra retten,« siger Vera Jourová til Berlingske i forbindelse med den første, internationale konference om EUs nye databeskyttelse, arrangeret af Det Britiske Handelskammer og interesseorganisationen Dansk Erhverv lige ved Københavns Lufthavn.

EU-Domstolen, som er EUs højeste, juridiske myndighed, underkendte i efteråret 2015 den 15 år gamle dataudvekslingsaftale med USA som utilstrækkelig, fordi den slet ikke sikrede europæiske data, som gennem f.eks. Google, Microsoft, Apple eller Facebook overføres til USA, mod, at amerikanske myndigheder og efterretningstjenester som NSA mere eller mindre uhæmmet snuser rundt i, hvad der ofte er dybt personlige oplysninger.

»Den dom hjalp os meget,« siger Vera Jourová med et smil.

pix-Microsoft

Skriftlig garanti mod snushaner

Den nye aftale med USA fra februar, døbt »Privacy Shield« (Privatlivsbeskyttelsesskjold), skal strammes på flere områder, siger de europæiske datatilsyn, som ellers vil spærre for, at data kan overføres fra Europa til USA.

»De anbefalinger tager vi meget alvorligt. Nogle er vanskeligere end andre, især at få præcist beskrevet, hvordan den nye ombudsmand i USA skal fungere, når man som europæer klager. Men også begrænsningerne i de nationale sikkerhedsmyndigheders adgang til data skal præciseres. Her er jeg i tvivl om, hvor meget længere vi kommer, men selvfølgelig forsøger vi. Vi ser en god udvikling, men i USA er sikkerhedsaspekterne lige så høje som privatlivsaspekterne. Databeskyttelsen i EU er meget høj sammenlignet med USA,« konstaterer EU-kommissæren, der forventer at have en færdig og godkendt aftale klar i juni.

EU har fået skriftlige garantier fra højeste sted i USA, men det forestående præsidentvalg kan betyde, at en ny regering kommer til.

»Selvfølgelig er enhver regering, også den amerikansk, nødt til at have en form for kontinuitet. Men vi har skriftlige tilsagn undrrskrevet af de højeste folk i USA baseret på amerikanske love. Det handler om tillid - men jeg kalder det tillid og check. Hvis der efter præsidentvalget sker store ændringer, må vi reflektere over det, men allerede midt i 2017 kommer den første rapportering om, hvordan det nye system virker, hvad der er sket, og hvad der er gjort. Og der er i aftalen en mulighed for, at vi kan aflyse aftalen, hvis der sker ændringer,« siger Vera Jourová med slet skjult hentydning til, at en ny, aflyst dataaftale vil gøre det ulovligt at flytte data ud af Europa.

pix-Facebook-datacenter

Tillid øger konkurrencen

Over 90 procent af europæerne ønsker ifølge undersøgelser fra EU-Kommissionen den samme databeskyttelse i hele EU, men 70 procent er overbevist om, at deres data bruges til andre formål, end de har afgivet til - »især som følge af 2013-afsløringerne om overvågning«, som EU-kommissæren udtrykker det med henvisning til Edward Snowdens offentliggørelse af tophemmelige papirer om udbredt, amerikansk spionage.

»Nu skal det forklares og gøres på en forståelig måde, hvordan data indsamles, og hvad de bruges til. Samtidig får borgerne ret til at vide, hvis deres data hackes. De skal føle sig bedre beskyttet og føle, at de har kontrol over deres egne data,« fastslår Vera Jourová.

Der har været megen snak om at skabe europæiske alternativer til de mange, mange netbaserede tjenester, som de fleste i dag benytter, og som næsten alle er amerikanske. Det vil da også være rart, mener Vera Jourová, men for hende er det ikke afgørende.

»Men alt skal være transparent, og der skal være klarhed over, at man følger reglerne. Mit råd til alle er: Læs virksomhedens privatlivsregler. Hvis en virksomhed viser sig tillidsværdig, så man faktisk gerne vil lægge sine data dér, så giver det også virksomheden en konkurrencefordel. Det vil blive vigtigere og vigtigere at sikre sig tillid, og især små og mellemstore virksomheder vil få det lettere, når reglerne er ens i hele EU. Det vil motivere til nyskabelse og til nye ideer,« siger EU-kommissæren med henvisning til det digitale, indre marked, som EU er ved at skabe, så det bliver let at handle på tværs af de 28 lande.

pix-Google-søgninger

»Det handler om at respektere folk«

Samtidig løfter hun dog pegefingeren:

»Dette handler ikke kun om tillid. Det handler om at respektere folk. Man skal ikke kun se på forbrugerne som en kilde til penge.«

Nu sættes alle kræfter ind på at sørge for, at alle i EU ved, at der om to år stilles meget skrappere krav. Men lige så vigtigt er det, at de 28 EU-lande får ensrettet deres holdning til den nye virkelighed, for fremover vil man som europæisk borger eller virksomhed kunne henvende sig til ethvert af de 28 nationale datatilsyn, som på hele EUs vegne kan afklare en sag.

»Der er store, kulturelle forskelle i dag. Tyskerne og østerigerne kerer sig meget, meget højt om privatlivets fred, mens man i andre lande ikke føler det lige så stærkt. Nu skal vi bruge tiden, indtil de nye regler træder i kraft, til at sikre ensartethed. Det vil ikke give mening med ens regler men forskellig håndtering,« siger Vera Jourová.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen