Berlingske Business
17:57Tak for i dag

EU gør klar til ny sag mod Google

pix-Vestager
I juli ventes EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager at være klar med endnu en formel sag mod Google. Arkivfoto: John Thys, AFP/Scanpix Foto:

Den tredje formelle konkurrencesag er på vej mod internetgiganten.

EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager gør klar til at stramme og udvide anklagerne mod internetgiganten Google.

I juli vil EU være klar med to nye anklageskrifter mod Google, der beskyldes for at misbruge sin stærke position på markedet for onlineannoncering og handel på nettet, skriver den britiske finansavis Financial Times og den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Kommissionen rejste sidste år sag mod Google for gennem søgemaskinen at lede europæiske forbrugere hen til Googles egne tjenester ved at sørge for, at disse lå øverst i søgeresultaterne.

Det vigtigste forretningsområde

Margrethe Vestagers kontor har bedt konkurrenter om inden for en uge at levere dokumenter, som skal kunne vise Googles misbrug. Det antyder, at EU nærmer sig at kunne rejse en formel anklage.

Hverken EU-Kommissionen eller Google vil kommentere forlydenderne.

Den nye sag om onlineannoncering, der bliver den tredje verserende EU-sag mod Google, dækker Googles AdWords-tjeneste og rammer internetgiganten på den del af forretningen, der indbringer flest penge. 90 procent af de 75 milliarder dollars, som Google i 2015 omsatte for, kom fra annoncering. Google sælger annonceplads på både Google.com og på den Google-ejede filmtjeneste YouTube såvel som på eksterne netsteder, hvor Google beskyldes for at indgå aftaler, som reelt udelukker konkurrerende virksomheder fra at kunne annoncere på de samme netsteder, hvor Google har en aftale. Nogle af anklagepunkterne vedrører forretningsmetoder, som Google siden har indstillet men er vigtige, fordi Google i dag sidder på anslået 30 procent af det 570 milliarder dollars store annoncemarked på verdensplan.

Også mobiltelefoner og skat i søgelyset

I forvejen har Margrethe Vestager rejst formel tiltale mod Google for at misbruge sin styrke inden for mobilområdet, hvor Googles mobilstyresystem Android dominerer. Over 80 procent af alle smartphones i verden kommer fra fabrikkerne med Android installeret, men Google stiller særlige krav til producenterne, der bl.a. skal lægge centrale Google-tjenester synligt placeret på skærmen.

Desuden har Google en sag om skatteunddragelse at slås med Kommissionen om, fordi Google - ligesom en lang række andre internationale selskaber - udnytter forskellene i erhvervsbeskatningen i de enkelte EU-lande til at bogføre indtægter, hvor skatten er lavest.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen