Berlingske Business

EU dropper musiksag mod Apple

pix-Apple Music
Apple Music har været i søgelyset for konkurrenceforvridning, men EU indstiller nu sine undersøgelser. Arkivfoto: Andrew Burton, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Ingen beviser for, at Apple tvinger pladeselskaber til at behandle konkurrenter med gratis musiktjenester dårligere. EU vil dog fortsat følge streamingmarkedet tæt.

EU indstiller sine undersøgelser af den amerikanske IT-gigant Apples nye musiktjeneste, Apple Music, fordi mistanken om, at Apple forsøger at tvinge pladeselskaber til at sige nej til gratisversioner af musiknumrene på andre streamingtjenester ikke holder.

APPLE-DISRUPTION/

Mistanken dukkede op, da Apple i juni lige før sommerferien lancerede Apple Music. EU-Kommissionen har efter at have forhørt sig hos et større antal pladeselskaber besluttet, at der ikke er noget at komme efter. Hvis Apple rent faktisk havde krævet, at pladeselskaberne lagde forhindringer i vejen for, at andre streamingtjenester med gratis, reklamefinansieret lytning kunne få adgang til de samme musiknumre, som Apples betalte musiktjeneste tilbyder, ville det være en overtrædelse af den europæiske konkurrencelovgivning.

pix-Apple Music

Stadig i søgelyset

EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, indledte allerede i april undersøgelsen af Apple ved at sende spørgeskemaer ud til mange pladeselskaber og musikudgivere for at få oplysninger om deres aftaler med Apple. Kommissionen har også bedt de større musikstreamingtjenester med svenske Spotify i spidsen om at oplyse, hvilke begrænsninger Apple lægger på mobilapplikationer, som skal gennem Apples programmarkedsplads, App Store. Det er her, at brugerne henter de apps, som skal bruges for at kunne aflytte f.eks. Spotify gratis mod at høre reklamer indimellem eller betale for et abonnement for at slippe for reklamerne.

GERMANY-SWEDEN-BUSINESS-MUSIC-SPOTIFY

Undersøgelsen har ikke givet beviser på ulovlig aktivitet, men EU-Kommissionen vil fortsat følge udviklingen på streamingområdet tæt, oplyser kilder til IT-netmediet Re/code.

De amerikanske konkurrencemyndigheder er fortsat i gang med sin undersøgelse af Apple Music med samme mistanke som i Europa.

TV: Formue kappet af Apples værdi

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen