Berlingske Business
12:46Positiv stemning i Europa styrer uden om Madrid

EU-aftale om data får kritik for at gå industriens ærinde

Network Safety Concept
Vera Jourová, som er kommissær for blandt andet retlige anliggender og forbrugere, siger, at den nye dataaftale er et "robust nyt system" til at beskytte europæernes personlige oplysninger og sikre retssikkerheden for virksomheder. Foto: Iris

Den europæiske forbrugsorganisation, BEUC, kritiserer en ny aftale om datasikkerhed i EU.

En ny aftale mellem EU-Kommissionen og USA har til hensigt at begrænse myndighedernes spionage af EU-borgeres personlige data, som bliver sendt over Atlanterhavet til USA.

Vera Jourová, som er kommissær for blandt andet retlige anliggender og forbrugere, siger, at dataaftalen er et "robust nyt system" til at beskytte europæernes personlige oplysninger og sikre retssikkerheden for virksomheder.

- De nye rammer vil genskabe forbrugernes tillid, når deres data overføres på tværs af Atlanten, siger Vera Jourová.

- Vi har arbejdet sammen med de europæiske databeskyttelsesmyndigheder, Europaparlamentet, medlemsstaterne og vores amerikanske kolleger for at indføre en ordning med de højeste standarder for at beskytte europæernes personoplysninger.

Aftalen erstatter en dataaftale mellem de to parter, som EU-Domstolen vragede for knap et år siden.

Domstolen mente ikke, at amerikansk datasikkerhed ydede forbrugerne tilstrækkelig beskyttelse.

Det efterlod Google og Facebook i et juridisk limbo, for spørgsmålet var, om virksomhederne måtte sende data til deres hovedkvarterer i USA.

Den nye aftale afspejler kravene, som EU-Domstolen kom med i sin dom fra 6. oktober 2015, lyder det fra Vera Jourová.

Men kritikere mener fortsat, at aftalen er yderst mangelfuld, når det kommer til beskyttelse mod den amerikanske regerings adgang til data.

Blandt andet den europæiske forbrugsorganisation, BEUC, mener, at beskyttelsen af EU-borgere er utilstrækkelig.

De begrænsninger, som aftalen vil pålægge amerikanske datavirksomheder, lever ikke op til de standarder, som er fastsat i EU-lovgivningen, lyder det.

- Kommissionen burde have lyttet mere til organisationer for databeskyttelse og privatlivets fred i stedet for at give efter for politisk og kommercielt pres fra dataindustrien og den amerikanske regering, siger generaldirektør i forbrugsorganisationen, Monique Goyens.

- Desværre synes kommercielle motiver at have opvejet borgernes ret til privatlivets fred, siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen