Berlingske Business

Et halvt års boksepause til ny Boxer-chef

pix-Ulf Lund, TDC
Ulf Lund har i mange år lagt TDCs strategi på TV-området. Nu går han til konkurrenten. Arkivfoto: TDC

TDCs mediedirektør ser frem til at få foden under eget - mindre - bord hos konkurrenten fra august men går først på tvungen ferie, hvor han ikke må arbejde med TV.

Den nye topchef for antenne-TV-leverandøren Boxer får god tid til at tænke over, hvor han vil sætte ind mod sin tidligere arbejdsplads, telegiganten TDC.

For TDCs nuværende mediedirektør, Ulf Lund, som fra 1. august overtager rollen som administrerende direktør for det svenskejede Boxer TV, fratræder nemlig hos TDC allerede 1. februar og må så ifølge sin kontrakt ikke arbejde med TV i de næste seks måneder.

»Jeg skal holde fri i seks måneder - med forår, sommer, visheden om, hvad jeg skal lave fra august, og med løn. Måske skal jeg bare slappe af,« siger Ulf Lund til Berlingske.

pix-Ulf Lund

Et noget mindre bord

Han, der gennem flere år har lagt strategien for TDCs TV- og mediesatsning, var mandag formiddag på vej ud til sin nye arbejdsplads for at tale med ledelsesgruppen i Boxer TV, der har omkring 325.000 danske TV-abonnenter og i øvrigt ejes af Teracom, som den svenske stat er ejer af.

»Jeg forlader TDC på en utroligt god måde. Jeg er hverken træt, sur, frustreret eller andet og har faktisk til og med i dag været rigtigt glad for at være i TDC. Men jeg har fået mulighed for at prøve noget andet, og efter 14 år er det jo tillokkende - ligesom jeg får foden under eget bord,« siger Ulf Lund.

Men bordet er noget mindre...?

»Ja, det er lidt mindre. Jeg har været en ud af mange i en stor organisation med alt det gode, som det også indebærer. TDC har fantastiske muskler og virkeligt dygtige medarbejdere, som gør virksomheden spændende. Nu skal jeg noget andet. Til gengæld skal jeg sidde for bordenden, og det glæder jeg mig til,« siger han.

Ny medievirkelighed giver udfordringer

Når man ser på Boxers regnskabstal, går selskabet tilbage, så du har noget af en opgave.

»Der findes nok ikke nogen virksomhed i denne branche, som bare har fremgang. Det bliver ikke let. Der er udfordringer for alle, og Boxer er naturligvis også udfordret som følge af den nye medievirkelighed. Jeg har brugt halvdelen af min vågne tid på at tænke strategi og initiativer ud fra et TDC-udgangspunkt. Nu skal jeg se det hele med Boxer-briller. Det bliver anderledes og forfriskende,« siger Ulf Lund.

Han understreger, at han selvfølgelig har en holdning til Boxer som virksomhed, da han har fulgt den siden etableringen i Danmark i 2006, ligesom han også har gjort sig tanker om, hvad der skal ske.

»Men jeg tror først, at jeg vil dele dem med verden til august, hvor jeg i øvrigt vil begynde med en »hit-the-ground-running« (rundtur på gulvet hos alle ansatte, red.). Jeg har været vant til at være i en virksomhed med 8.000 medarbejdere. Boxer har 90,« siger Ulf Lund.

pix-TDC-Blockbuster

TDC klarer sig

Han har haft »en emotionel dag«, siden det i formiddags blev offentliggjort, at han forlader TDC.

Han overtager stolen efter Steen Ulf Jensen, som ved årsskiftet fratrådte efter at have stået i spidsen for Boxer siden 2006 men 1. januar blev administrerende direktør for Digicel Cabel i Trinidad og Tobago.

»Men det gode ved TDC er, at de nok skal klare sig uden mig. Heldigvis har erfaringen jo vist, at TDC ikke er særligt afhængig af enkeltpersoner,« siger den kommende Boxer-chef.

Carsten-Dilling.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen