Berlingske Business

Ericssons ejere ønsker ny topchef

Billede
Dagens Industri erfarer nu, at selskabets ejere og investorer er blevet enige om, at det er tid til en ny topchef. Foto:

Ericssons hovedejere og investorer er blevet enige om, at selskabets topchef, Hans Vestberg, skal stoppe i sin stilling. Men nu har bestyrelsen og ejerne problemer med at finde en egnet efterfølger, der vil tage jobbet.

Det skriver Dagens Industri.

Den nuværende topchef, Hans Vestberg, har haft posten siden 2010, og der har længe været tvivl om, hvor længe han skulle fortsætte på posten. Dagens Industri erfarer nu, at selskabets ejere og investorer er blevet enige om, at det er tid til en ny topchef.

Hvem efterfølgeren skal være, hersker der stor tvivl om.

»Problemet er, at det kan være vanskeligt at finde en egnet efterfølger, som vil tage jobbet. Der er ingen interne kandidater, og eksterne kandidater kan blive afskrækket af situationen i Ericsson,« udtaler en kilde til Dagens Industri.

ERICSSON-RESULTS/

Tilbage i maj var der snak om, at en mulig kandidat kunne være den danske koncernchef for Vestas Wind, Anders Runevad, der tidligere har være vicepræsident for Sony Ericsson og chef for Ericsson i Central- og Vesteuropa.

Det vides ikke, om Anders Runevad på nuværende tidspunkt er i spil om posten.

Det vurderes, at en ny topchef først vil træde til ved årsskiftet, efter at Hans Vestberg har lanceret en nedskæringsplan som følge af det nye mål om omkostningseffektivitet offentliggjort tirsdag.

Så snart en ny topchef træder til, er der forventninger om, at Ericssons aktie vil se et løft, som det skete for Volvo og Sandvik, da de sidste år skiftede topchefer.

FILE SWEDEN ECONOMY ERICSSON

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen