Berlingske Business

Ericsson vil nedlægge al produktion i Sverige

pix-Ericsson
Ericsson vil ifølge hemmelige papirer indstille al produktion i Sverige. Arkivfoto: Bob Strong, Reuters/Scanpix Foto:

Hemmelige papirer afslører, at den svenske mobilgigant vil indstille sin produktion i hjemlandet og skille sig af med 3.000 ansatte.

Interne dokumenter viser, at den svenske Ericsson-koncern, som er verdens største leverandør af mobiludstyr, påtænker at lukke al produktion i Sverige. Det vil koste omkring 3.000 ansatte deres jobs. Fagforeningerne afviser dog, at der er noget om snakken.

Det er Svenska Dagbladet, som har fået fingrene i papirerne. Ifølge dem skal produktionen i Borås og i Kumla indstilles, og dermed vil en 140-årig industriepoke slutte. I stedet vil Ericsson udlicitere mange opgaver.

Fyringerne skal give besparelser på omkring tre milliarder svenske kroner, hvoraf mere end halvdelen skal ske i Sverige. Her har Ericsson i dag sammenlagt omkring 15.000 ansatte i Sverige. De fleste arbejder i afdelingen for netværksprodukter.

Fagforeninger: Intet er besluttet

I Borås arbejder 800 ansatte, i Kumla omkring 400. Også på tjenestemandssiden og i afdelingen for forskning og udvikling skal der skæres ned, så det samlede antal stillinger, der forsvinder, bliver på omkring 3.000.

»Denne plan vil dræbe Ericsson og vil være det første skridt mod at udfase hele selskabets virksomhed i Sverige,« siger en centralt placeret kilde til avisen.

Per Norlander, der er koncernfaglig forhandler for fagforeningen Sveriges Ingenjörer, siger til Sveriges Radio, at oplysningerne ikke er korrekte. Ganske vist forhandles der om nedskæringer, men der er ifølge ham ingen beslutning om, hvor meget der skal skæres ned.

Ericsson sparkede 25. juli sin topchef, Hans Vestberg, ud og indsatte Jan Frykhammar som fungerende koncernchef. Der har i nogle uger været forhandlet med fagforeningerne om nedskæringerne. Der lægges op til frivillige fratrædelser i oktober og november, inden Ericsson op til jul skal ud i egentlige fyringer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen