Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Ericsson-topchef: Nokia-salg er et tab

pix-Hans Vestberg
Ericssons topchef, Hans Vestberg, frygter for Nokias fremtid efter salget til Microsoft. Arkivfoto: Janerik Henriksson, Reuters/Scanpix Foto:

Europa har mistet en del af sin tidligere føring på mobilområdet.

Nokias salg af hele sin mobilforretning til amerikanske Microsoft er et stort tab for Norden.

Det siger koncernchef Hans Vestberg fra den svenske mobiludstyrsgigant Ericsson, som er verdens største leverandør på området.

»Der har længe været en stærk telekomklynge i Norden, og det er klart, at når den bliver svagere, så er det ikke godt for os. Nokia og Ericsson har været en vigtig del af økosystemet i verden, hvor Nokia var størst på telefoner, og Ericsson var størst på infrastruktur. Det er en vigtig del i en verden med syv milliarder mobilabonnementer. Vi ved ikke, hvilke planer Nokia har fremover, men det er ikke godt, hvis det svækkes,« siger Hans Vestberg til Svenska Dagbladet.

Stabilt, europæisk marked

Nokias mobilproduktion blev 4. september købt af Microsoft for 5,44 milliarder euro eller 40,5 milliarder kroner. Handelen skal godkendes blandt Nokias aktionærer 19. november. Nokia-mærket ventes derefter at forsvinde ind i Microsoft-universet, eftersom Nokia fortsætter i Finland med at levere netværksudstyr som konkurrent til Ericsson.

Hans Vestberg vurderer, at det europæiske marked for teleudstyr gennem de seneste to-tre kvartaler har ligger stort set uændret, selv om det fortsat er svært i Sydeuropa. Derimod udvikler det nordamerikanske marked sig godt for Ericsson, navnlig for de nye 4G-/LTE-supermobilnet, som leverer datahastigheder, der er fem-ti gange højere end på dagens 3G-mobilnet, er ved at vinde udbredelse.

»Det er USA, Sydkorea og Japan, som står for hovedparten af alle 4G-abonnementer,« siger Ericsson-topchefen til Svenska Dagbladet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen