Berlingske Business

Ericsson stævner Apple

pix-Hans Vestberg
Ericsson med topchef Hans Vestberg i spidsen kræver penge af Apple og går nu rettens vej for at få dem. Arkivfoto: Janerik Henriksson, EPA/Scanpix Foto:

Apple nægter at betale, hvad den svenske mobilgigant kræver for Apples brug af patenteret teknologi i alle telefoner og tavl-PCer.

Apple er blevet stævnet af Ericsson for uden aftale at have brugt teknologier, som den svenske netværksgigant har eneretten til, i alle iPhone-telefoner og iPad-tavle-PCer.

Ericsson, der er verdens største leverandør af mobilnetværk, og gennem hvis udstyr omkring 40 procent af verdens mobiltrafik går, har fredag lagt sag an mod den amerikanske IT-gigant, efter at de to i en tid har forsøgt at nå til enighed om, hvad Apple skal betale for at have krænket Ericssons patenter.

»Ved at sige nej til Ericssons lovmæssige og rimelige licensforslag til den patenterede teknik, som Apple anvender i smartphonetelefoner og tavle-PCer, skader Apple hele markedet og mindsker incitamentet til at dele innovation,« skriver Ericsson i en pressemeddelelse.

pix-Sony Mobile

Apple: Overdrevne krav

Den svenske gigant har tidligere bedt en amerikansk domstol om at godkende de licensbetalinger, som Apple har krævet af Apple for Apples brug af kommunikationsstandarden LTE.

Apple har omvendt kaldt Ericssons pengekrav for overdrevne og siger, at svenskerne tidligere accepterede, at Apple kunne betale langt mindre.

Apple og Ericssons hidtidige aftale udløb for to år siden, uden at de har kunnet blive enige om en forlængelse.

pix-Ericsson

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen