Berlingske Business

Erhvervsorganisationer i klapjagt på annoncehajer

Sommerferien er pr. tradition højsæson for de såkaldte annoncehajer. De er kendetegnet ved, at de forsøger

at sælge annoncer til publikationer, som aldrig udkommer.


De udgiver sig for seriøse telefonbøger, vejvisere

eller fagblade snyder de kunderne til at annoncere i værdiløse udgivelser. I andre tilfælde fremsender annoncehajerne

blot regninger til virksomheder på annoncer, som aldrig er bestilt.


Og i ferietiderne, hvor det faste bogholderi er ude,

slipper annoncehajerne lettere igennem med deres foretagender.


Nu har en række erhvervsorganisationer og virksomheder etableret

en hjemmeside, www.annoncehajer.dk., som skal forebygge snyderiet.


- Annoncehajerne er stadig et problem for typisk små

og mellemstore virksomheder, og de er særligt aktive i ferieperioderne, siger Per Lykke Danielsen fra Dansk Industri.


Dansk

Industri er sammen med Handelskammeret, Håndværksrådet, Dansk Annoncørforening, Dansk Oplagskontrol, Dansk

Fagpresse, Eniro Danmark, Kraks Forlag, TDC Forlag initiativtager til den nye hjemmeside.


På hjemmesiden findes gode råd

og forslag til hvordan man håndterer disse henvendelser, samt information om bl.a. Forbrugerombudsmandens retningslinjer for

uanmodet annoncesalg.


Annoncehajernes fremgangsmetoder beskrives, der er standardafslag til annoncehajer, og virksomheder kan

finde ud af om den interne forretningsgang er hensigtsmæssig set i lyset af annoncehajernes aktiviteter.


Per Lykke Danielsen

oplyser, at hjemmesiden kun er startskuddet til en større forebyggende mod-offensiv og klapjagt på annoncehajerne. Initiativet

vil blive markedsført internt af initiativtagerne og med annonceindrykninger i diverse blade.


Ofre for annoncehajerne

kan også hente hjælp hos organisationerne og virksomhederne, som står bag kampagnen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen