Berlingske Business

Ens mobilpriser vækker interesse

Ens mobilpriser vækker interesse - 1
Når man sidder på en alpetop, er det ligegyldigt, om man er TDC-, 3- eller Telia-kunde - prisen er præcis den samme for at bruge data. Foto. Colourbox

Konkurrencemyndighederne finder det »interessant«, at det koster præcis det samme hos det danske teleselskaber at gå på nettet fra mobiltelefonen i udlandet, når der er forskel på priserne i Sverige. Telenor nægter at sætte priserne ned.

Det vækker interesse hos de danske konkurrencemyndigheder, at prisen på at bruge sin mobiltelefon i andre EU-lande til at gå på nettet med svinger fra teleselskab til teleselskab i Sverige, mens de i Danmark er fuldstændigt ens.

Med virkning fra i dag har EU tvangsnedsat priserne på både at tale og at bruge data. Men hvor EU direkte sætter en maksimumpris på, hvad det må koste forbrugerne at ringe og blive ringet op, har EU på data valgt at sætte en maksimumpris på, hvad teleselskaberne må tage af hinanden - hvad kunden så skal betale oven i prisen på en euro pr. megabyte data (ca. 7,44 kroner uden moms, omkring 10 kroner med moms), er op til teleselskabet selv.

Præcis 20,00 kroner

I Danmark har »3«, Telia og TDC alle fastlagt, at det koster præcis 20,00 kroner med moms at forbruge en megabyte data. I Sverige svinger priserne fra selskab til selskab mellem 17,12 og 23,97 kroner, omregnet i danske priser.

»Det er interessante oplysninger, og de vil indgå i vore drøftelser med IT- og Telestyrelsen, ligesom vi vil kontakte de svenske myndigheder,« siger kontorchef Martin Windelin, som fortsat ingen kommentarer har til de danske priser, da Konkurrencestyrelsen ikke har analyseret dem.

Telenor (tidligere Sonofon) offentliggjorde først i går - en uge efter at kritikken af de ens priser blev rejst i Berlingske Business - sine priser på data. De ligger uændret på hele 56,25 kroner pr. megabyte data (et besøg på www.berlingske.dk henter 1,4 MB data, før man overhovedet har klikket på noget).

»Vi ændrer ikke priserne nu - men de vil blive ændret. Som udgangspunkt er det ligegyldigt, om prisen er 20 kroner, 25 kroner eller det nuværende prisniveau. Vi kan ikke anbefale vore kunder at bruge det, og næsten ingen tør bruge det. Forskellen er, om det er dyrt eller meget dyrt. Vi kommer dog senest med udgangen af september med tilkøbspakker, så megabyteprisen kommer ned under 10 kroner mod at betale et mindre beløb om måneden, og samtidig bringer vi de almindelige priser nedad - men ikke til under 10 kroner,« Henrik Skov, direktør for produkt- og markedsudvikling hos Telenor.

Hemmeligt signal

Telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, Martin Salamon, sagde forleden til Berlingske Business, at de ens priser måtte være »det hemmelige signal til os om, at priserne ude hos kunderne bør reguleres snarest«.

»Ingen har ondt af, at de tjener penge. Men hvis ikke var, fordi det var så dyrt for forbrugerne, ville man tro, at det var i spøg og skæmt-afdelingen,« sagde han.

Ifølge den øverste telemyndighed i Danmark, IT- og Telestyrelsen, bør prisen pr. megabyte data med naturlig avance højst koste 8,80 kroner.

Videnskabsminister Helge Sander (V) har til Business.dk sagt, at det fortsat ikke er billigt nok at bruge mobiltelefonen i udlandet, men at det ikke var muligt at få flertal på at lægge et prisloft over forbrugerpriserne på data.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen