Berlingske Business
08:31Finanshuse hæver Topdanmark-kursmål efter opjustering

Endomondo-stifter løber i en ny retning: Nu skal der sund mad på menuen

26BUSJakob-Joenck-Ane-Cortz.jpg
Endomondo-stifter med meget mere Jakob Jønck er gæst hos Ane Cortzen i den nye udgave af Business-podcasten »Succes Kriteriet«. Foto: Sofie Mathiassen

Succesrig iværksætter vil revolutionere markedet for elektroniske kogebøger. Jakob Jønck vil gøre hverdagen lidt mere simpel for brugeren, som ifølge bagmanden har svært ved at overskue de mange data, der er i omløb.

Superiværksætter Jakob Jønck vil med kogebog-appen Simple Feast tage ­sine brugere med på en rejse mod en sundere livsstil. Gennem opskrifter, videoer og levering til døren skal vi inspireres til at vælge den usunde mad fra.

»Vi er i gang med at opbygge et madunivers, hvor tanken er, at hvis du ønsker at leve sundt og længe, så kan du ikke gå galt i byen, uanset om du selv skal lave maden, eller vi skal lave maden for dig,« fortæller han i det nyeste ­afsnit af Berlingske Business-podcasten ­»Succes ­Kriteriet«, som i denne uge handler om data.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app, på Spreaker eller via iTunes her

19BUSPix-Succes-Lakrids-113.jpg

Jakob Jønck er en af personerne bag Endomondo og MyFitnessPal, der i 2015 blev solgt for et milliardbeløb til amerikanske ­Under Armour, som producerer sportstøj og -fodtøj.

Simple Feast fungerer som en programmeret ernæringsekspert og blev ­lanceret sidste år. Projektet udspringer af ­erfaringer og data fra de to tidligere fitness-app, som har brugere over hele verden. »Da vi var i MyFitnessPal, sad jeg med over 100 millioner brugers data. Jeg kan se, hvordan folk ændrer deres liv på baggrund af den ­opførsel, de har. Det kan vi se ekstremt tydeligt, fordi vi har så store datamængder. Det er der jo ikke noget klinisk forsøg i verden, der vil komme i nærheden af,« fortæller han.

Ofte forsøger folk at løse deres sundhedsproblemer ved at begrænse, hvad de spiser. Og det virker ikke, lyder det fra Endomondo-stifteren. Derfor har han og partneren Thomas Stilling Ambus sat sig for at gøre madlavningen simpel for dem, der ikke har særlig ­meget tid i hverdagen. Det er deres modreaktion på kulturen med at tælle kalorier.

Data skal forsimple hverdagen

Vi er blevet gode til at tracke data, og det bliver nemmere og nemmere for folk at gøre det hjemme i stuerne, men i sidste ende mener Jakob Jønck ikke, at vi kan overskue mængden af data, vi ender med.

»Når vi snakker data og sundhed, så er der jo en kæmpe bevægelse, der har været i gang, som hedder Quantified Self. Og det er i min verden en forfejlet idé om, at hvis vi bare som mennesker får al data på os selv, så skal vi nok forstå og ændre vores livsstil,« forklarer han.

Strunge_poscast

Fremtidens iværksættere og deres produkter skal i stedet gøre arbejdet for folk og ­fortælle dem, hvordan de skal opføre sig, så brugeren undgår at skulle analysere data om sig selv.

Går man som iværksætter ind i teknologiverden, kan man ikke undgå at skulle arbejde med data. Og hvis man alligevel undviger det, så kan man være sikker på at blive overhalet af konkurrenterne, lyder det fra Jakob Jønck.

»Der er ikke et børsnoteret teknologifirma i verden, som ikke forholder sig til data. Hvis du skal ind i den verden, så er data alfa og omega. Det, du kan bruge det til, er hele tiden at sørge for, at det, du tror om verden, også er måden, den opfører sig på,« fortæller han.

Andre gode råd fra superiværksætteren:

Gør det simpelt: Data skal bruges til at forbedre dit produkt, så det gør livet mere simpelt for dine brugere – husk på, at produktet skal laves til et menneske.

Få hjælp til at forstå: Den største fejl, du kan begå, er at lade være med at bruge data, fordi du ikke forstår det. Der findes masser af værktøjer til at hjælpe dig.

Flere vinkler på det samme: Du er nødt til at have det rigtige team omkring dig, som ­læser data på forskellige måder, og som er der for at løse det samme problem. Det er et klassisk råd, men det er ikke desto mindre vigtigt.

I denne udgave af »Succes Kriteriet« del­tager også Natalie Schluter, der er ­adjunk professor på IT-universitetet i København. Hun leder den nye bacheloruddannelse i ­data science, som byder velkommen til de første studerende efter sommerferien.

Ifølge hende leder investorerne efter tre forskellige typer iværksættere. Den første er en med stor viden om det område, man vil stifte virksomhed inden for, kombineret med viden om, hvad der rører sig på datafronten. Den anden er en person, som er dygtig til IT-infrastruktur og software. Den ­tredje type, man bør have i sin start-up er en dataanalytiker.

Til slut i podcasten giver Nordeas ­eksperter i »Det lukkede rum« gode råd til ­iværksætteren. Denne gang er det Jan Sirich, digital leder, der deler ud af sin viden om blandt andet lov­givning og sikkerhed på dataområdet.

Aaa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen