Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Endomondo-stifter får ny kvindepris

pix-Mette Lykke
Mette Lykke er i dag international direktør hos amerikanske Under Armour, som i februar i år købte Endomondo, som hun er medstifter af. Foto:

Mette Lykke, som tidligere i år solgte den succesrige løbeapplikation til en amerikansk tøjproducent, bliver første modtager af ny pris, som skal få flere kvindelige iværksættere til at kaste sig ud i IT-verdenen.

Topchefen for og medstifteren af det succesrige Endomondo, Mette Lykke, er blevet udpeget som årets kvindelige leder - en helt ny pris, som brancheorganisationen IT-Branchen uddeler for første gang for at skabe opmærksomhed om kvindelige ledere.

Prisen blev torsdag middag uddelt for første gang på IT-Branchens Lederdøgn, som i Nyborg samler topledere fra branchen.

Mette Lykke

»Mette Lykke har vist stærke, forretningsmæssige resultater og været meget synlig i medierne, ikke mindst i forbindelse med salget af Endomondo. Derudover er hun en innovativ leder med begge ben solidt plantet på jorden. Hun er en rollemodel, der dels tegner et nyt spændende segment af IT-branchen, dels viser, at det med den rette ide og en fokuseret indsats er muligt at nå endda meget langt som kvindelig iværksætter i branchen,« siger bestyrelsesformand for IT-Branchen, Cecilia Bonefeld-Dahl, om begrundelsen for at vælge Mette Lykke.

Solgt for over en halv milliard kroner

Endomondo, som masser af danskere kender fra løbeapplikationen af samme navn, blev i februar i år solgt til den børsnoterede, amerikanske sportstøjsproducent Under Armour for 575 millioner kroner. Mette Lykke stiftede Endomondo i 2007 sammen med sine kollegaer Jakob Jønck og Christian Birk, og i dag holder applikationen styr på over 25 millioner brugeres løbe- og cykelture og noterer tidspunkter, afstande og kalorieforbruget undervejs.

pix-Mette Lykke

Mette Lykke er glad for hæderen - og for at kunne bruges til at få flere kvinder ind i IT-fagene.

»Alt, hvad der forhåbentlig kan inspirere andre kvinder til at blive iværksættere, er godt. Men også mænd! Jeg vågner nu ikke og tænker på mig selv som kvindelig iværksætter. Mit fokus er, at det også er en rigtig levevej. Det er rigtigt godt at få gode eksempler på succesrige iværksættere frem, men man burde også hvide flere eksempler frem, hvor det ikke er gået helt så godt. Det kan man også lære meget af. For det er ikke sådan, som folk tror, at man starter som tre unge fyre i en kælder, og et år senere har man ti millioner brugere,« siger prismodtageren til Berlingske.

16BUSForsidepix.jpg

Det handler om vedholdenhed

Hendes opskrift er en helt anden:

»Det handler mest om, at vi har fået sammensat et rigtigt godt hold, som gennem de seneste år har knoklet videre, når det så sort ud. Jeg tror, at jeg er relativt vedholdende. Da vi startede Endomondo, troede ikke mange på ideen, og der var flere større forhindringer: F.eks. var der endnu ikke GPS i telefonerne, som er forudsætningen for, at appen virkede, og der fandt endnu ingen appstore, hvor man kunne hente appen. Så bare det at få folk til at hente appen var en stor barriere - det skulle man næsten være ingeniør for at kunne. Den største bedrift er dog nok at vedblive at være iværksætter i de perioder, hvor det ikke gik så godt,« siger hun.

Der har været megen debat om, hvorvidt der bør sættes særligt fokus på det at være kvinde på en lederpost. Betyder det noget i dagligdagen, hvor mange kvinder du som leder omgiver dig med?

»Nej, det har jeg aldrig tænkt over. Ingeniørstaben hos os er - desværre - udelukkende mænd. Vi får simpelt hen stort set ingen kvindelige ansøgere. De kan de seneste otte år tælles på én hånd. Men i forretningsstaben har vi en stor andel af kvinder. Det er bestemt fremmende, at der er både mænd og kvinder ansat, ligesom mange nationaliteter også er godt. De 50 medarbejdere, som vi er, er af 15 nationaliteter,« siger Mette Lykke.

Mere med i salgskufferten

At Endomondo har fået nye ejere, har ikke ændret væsentligt på hendes arbejde.

»Nej, ikke så meget. En ting er dog ændret: Hvor vi tidligere gik ud i verden for at få flere brugere på Endomondo, går vi nu ud med en markant større portefølje. Det større ansvar er en spændende opgave,« siger prismodtageren.

Prisen som »Årets kvindelige leder« består af et diplom, æren og en bestyrelsesuddannelse fra Bestyrelsesakademiet, som er et samarbejde mellem Det Juridiske Fakultet på Københavns Universitet og advokatfirmaet Plesner.

Medlem af Bestyrelsesakademiets rådgivende udvalg, Stine Bosse, håber, at den nye pris vil få flere kvinder til at vælge IT-vejen.

»Ved at sætte fokus på stærke, kvindelige rollemodeller vil vi bidrage til at inspirere andre kvinder - både de helt unge og de, der er godt på vej i karrieren. Det er særligt vigtigt i forhold til en branche som IT-branchen, der har svært ved at få godt nok fat i den ene halvdel af talentmassen,« siger hun.

Alle har kunnet indstilles til den nye pris. Hovedbestyrelsen i IT-Branchen har valgt den endelige vinder.

IT-Branchens 320 medlemsvirksomheder tæller omkring 90 procent af den danske IT-verden

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen