Berlingske Business

Endelig fik Facebook fat i mobilen

pix-Facebook mobil
Overskrift
Facebooks forsøg på at gøre netværket ordentligt tilgængeligt på mobiltelefonernes mindre skærme har været fulde af kvaler. Med onsdagens regnskab ser det nu ud til, at der er ved at ske noget rigtigt for selskabet, hvis investorer ikke ligefrem har jublet over halverede aktiekurser. Arkivfoto: Dado Ruvic, Reuters/Scanpix Foto:
 

Kæmpe overraskelse i regnskabet for foråret, der viser, at det sociale netværk endelig har fået styr på skiftet fra PC til mobiltelefoner og tavle-PCer. Både omsætning og annoncepriser vokser, men investorerne har stadig ikke fået deres penge tilbage.

Facebooks beslutning sidste år om at satse benhårdt på at vinde det tabte tilbage på mobilfronten har givet pote, og annoncesalget til mobil- og tavle-PC-udgaven af Facebook går nu så godt, at det har overhalet salget til den traditionelle PC-udgave af verdens største, sociale netværk.

Facebook fremlagde onsdag aften dansk tid et overraskende godt regnskab for 2. kvartal - så godt, at det efterfølgende fik den hårdt plagede aktie til at stige med op til 21 procent. Omsætningen er på et år vokset med 53 procent, Facebooks annoncepriser er gået 13 procent op, og Facebook-brugerne er blevet mere flittige. Samtidig er overskuddet nu på 331 millioner dollars mod et minus på 157 millioner for et år siden.

Stadig en god bid vej igen

Dermed kan topchef og grundlægger Mark Zuckerberg, 29 år, måske endelig have vendt skuden væk fra kursen gennem skarpe klippeskær, som han gennem et år har forsøgt at slippe igennem siden den katastrofale børsnotering i maj 2012, hvor netværket var blevet talt så meget op, at kursen raslede ned allerede på førstedagen og aldrig siden er nået op på det niveau, som folk betalte for at få aktier i selskabet. Facebook-aktien kostede ved børsnoteringen 38 dollars og nåede helt ned på 17,55 dollars i september 2012 og landede efter gårsdagens regnskab på 26,51 dollars.

Facebooks store problem har været ikke at kunne følge med den eksplosive brug af smartphonetelefoner og tavle-PCer, der har langt mindre skærme end traditionelle PCer og dermed mindre plads til at vise annoncer på - Facebooks indtægtsgrundlag. Flertallet af Facebook-brugere - nu 819 millioner - tilgår tjenesten fra netop en telefon eller en tavle-PC, og Facebooks hidtidige forsøg på at indrette sig efter mindre skærmstørrelser har ikke været en succes. Helt katastrofal var lanceringen af den såkaldte »Facebook-mobil«, en tilpasset version af Googles populære mobilstyresystem Android, hvor Facebook nærmest overtog skærmen - og dermed kunne registrere endnu grundigere alt, hvad man foretog sig døgnet igennem.

Hold øje med de unge

Omsætningen voksede med 53 procent til 1,81 milliarder dollars, indtjeningsmargenen er oppe på 18,2 procent mod 14,8 procent for tre måneder siden, og ifølge selskabet udgør mobilannoncer nu 41 procent af den samlede annonceomsætning mod 30 procent i første kvartal. 61 procent af de 1,15 milliarder Facebook-brugere (en stigning fra 1,11 milliarder i første kvartal) besøger hver dag tjenesten - mod 58 procent for et år siden. Stigningen er kommet trods bekymringer om, at de mere synlige annoncer vil skræmme brugerne væk, ligesom en række nye mobiltjenester har fået et godt tag i navnlig de unge brugere, der dermed kunne blive trukket væk fra Facebook.

»Man skal altid holde øje med det, men de spurter sandelig ikke ud af døren,« som analytiker Brian Fitzgerald fra Jefferies udtrykker det over for nyhedsbureauet Reuters.

Zuckerberg: Folk bemærker annoncerne mere

Ifølge Mark Zuckerberg udgør annoncer i gennemsnit fem procent eller en ud af 20 historier i de nyhedslister, som Facebook kan trække.

»I nylige undersøgelser har folk fortalt os, at de bemærker annoncerne mere. Så vi vil investere i at forbedre kvaliteten,« sagde Mark Zuckerberg ved præsentationen af regnskabet.

Og netop det kan være med til at trække endnu flere annoncører til Facebook - hvis brugerne ellers bliver i butikken.

For kritikken af, at Facebook nu er et børsnoteret selskab, der åbenlyst skal tjene penge, rumler stadig, og det udnyttes af mange nye tjenester, som slår på uafhængighed og på, at brugerne ikke bliver overvåget, som det sker på Facebook, der er berygtet for at holde styr på, præcis hvem der gør hvad hvornår, interesserer sig for hvad og har kontakt med hvem, for at kunne målrette annoncerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen