Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

En slags våbenhvile i TV-krigen - og dog...

pix-OLED-tunnel
216 buede OLED-TV-skærme på hver 55 tommer er af den sydkoreanske TV-producent LG Electronics sat sammen til verdens største OLED-tunnel på Europas største forbrugerelektronikmesse i Berlin - mest for at vise, at det er muligt. I den fem meter høje og 15 meter lange tunnel vises natur- og rumoptagelser for at demonstrere, hvor skarpt billederne kan stå på OLED-skærme, som LG er verdens største producent af. Foto: Stefanie Loos, Reuters/Scanpix Foto:

Det er i virkeligheden småt med nyhederne på TV-skærmen på Europas største forbrugerelektronikmesse. Faktisk er der kun behov for at lære en enkelt ny og kryptisk forkortelse i år. Det er dog ikke blevet spor lettere at vælge nyt fladskærmsfjernsyn, selv om det nu virkelig kniber med at se forskel.

BERLIN: Skal man være hudløst ærlig, er der - måske overraskende for nogen - intet nyt fra TV-fronten på Europas største messe for forbrugerelektronik, IFA, i Berlin i denne uge.

Ingen af TV-producenterne har opfundet noget afgørende nyt, som de skal overhale konkurrenterne med, så fladskærmene fyldte faktisk meget lidt på de store pressepræsentationer tidligere på ugen. Men billedkvaliteten er efterhånden også blevet så høj, at det kan være vanskeligt for det menneskelige øje at spotte de subtile forskelle fra én skærm til en anden. Til gengæld vil nogen så udstøde befriende suk over ikke at skulle lære flere kryptiske forkortelser på mærkelige teknologier, som de skal forholde sig til, når fjernsynet skal skiftes ud med en nyere model. Næsten da.

Fornyelsen sker bagved og inden i fladskærmene, der nu er supertynde. Langt de flest nye fladskærme leveres nu med ultra-HD-opløsning, altså fire gange så mange prikker eller pixler som på en fuld-HD-skærm og dermed langt flere detaljer. 27 procent af alle solgte fladskærme i Danmark har i år været med ultra-HD-skærm (som nogle producenter forvirrende kalder 4K), og da de oftere er noget dyrere, står de - målt i kroner - nu for 47 procent af det samlede danske TV-salg, viser tal fra analysefirmaet GfK, som får indrapporteret detailhandelens faktiske salg af varer.

Vi bruger ikke flere penge end før

Det beløb, som hver dansker bruger på elektronik, har ikke ændret sig videre de seneste år.

»Generelt bruger vi samme beløb på elektronik. Der skal være noget, som rigtigt overrasker markedet, hvis det skal ændre noget. Umiddelbart ser det ikke ud til, at der er ting, som virkelig kan ændre et marked med den lidt kedelige tendens til at være meget stabilt. Selvfølgelig vil nye modeller trække lidt salg, og ultra-HD kan også betyde noget, efterhånden som film bliver tilgængelige i ultra-HD, ligesom den nyeste Xbox - som er kommet ned i pris - også kan afspille i det rigtige format. Endelig er Netflix begyndt at streame i ultra-HD,« siger Anders Elbak, analysechef hos analysehuset IDC, der følger markederne tæt, til Berlingske.

Han tror også, at den nye HDR-teknologi, som alle TV-producenter indfører nu, og som sikrer klarere og dybere farver, kan bidrage til et bedre salg.

»Ellers er det lidt svært at se, hvilke teknologier der virkelig skal accelerere markedet igen. Smart-TV-producenterne famler stadig lidt med hensyn til styresystemer, og der mangler nogle standarder og sikkerhed for support samt for, at nye apps også vil kunne køre på præcis deres TV. Men det kan da godt være, at jeg bliver overrasket - det er sket før,« understreger Anders Elbak.

LG holder føringen på OLED-skærme

En undersøgelse, som de europæiske TV-stationers organisation EBU har lavet, viser da også, at folk bemærker en større forskel på et TV-billede uden HDR og med HDR, end de gør, hvis de ser en kanal på et fuld-HD-fjernsyn kontra et ultra-HD-fjernsyn.

Selve den fysiske TV-skærm splitter dog producenterne. Stort set alle TV-skærme, der sælges i Danmark, er LED-skærme, men LG Electronics har i lidt over et år som den eneste satset stort på OLED-skærme - de noget klarere og mere farveægte skærme, som også bruges på digitalkameraer, MP3-musikafspillere, mobiltelefoner og smarture, men som er noget dyrere at producere end LED-skærmene og desuden giver mest mening i de store skærmstørrelser. LG sidder næsten på hele OLED-TV-salget, der i Danmark sidste år udgjorde 2.000 styk mod 537.000 LED-skærme. Philips har dog netop præsenteret sit første OLED-TV på 55 tommer og til en pris på 30.000 kroner, tyske Loewe har to OLED-TV klar til salg på 55 og 65 tommer, mens Panasonic kun har sin første demonstrationsmodel med uden at kunne sætte dato på en lancering.

Sig navnet: Quantum dot

Hos Samsung, der er verdens største TV- og mobilproducent, hedder opskriften på fremtidens TV »Quantum dot«. Det lyder som titlen på en ny James Bond-film men blev på Samsungs pressepræsentation beskrevet som »den næste revolution« med »meget lysere og bemærkselsesværdigt klarere farver« og dermed »Samsungs nye TV-standard«.

»Quantum dot er vores svar på TVet i de næste fem-ti år. Det er en teknologi, der giver skarpere og flere farver, og mod OLED hos konkurrenterne er det billigere at producere og er bedre for miljøet, fordi der ikke er kadmium i komponenterne. Endelig giver Quantum dot en længere holdbarhed,« forklarer Claus Holm, landechef for Samsung i Danmark.

Han er nu sikker på, at Samsung nok alligevel skal få danskerne til at skifte TV indimellem, bl.a. når de ønsker sig en større skærm.

Ti års garanti mod efterladte prikker

»På alle skærme fra 40 tommer og opefter vil vi bruge Quantum dot, altså på ultra-HD-skærmene. Quantum dot består af meget mindre prikker, som faktisk er mindre end et DNA-molekyle, og dermed står billedet skarpere. Vi lancerede faktisk det første TV med Quantum dot i Danmark i april-maj,« siger Claus Holm.

I alt 19 fjernsynsmodeller bliver med Quantum dot, og Samsung giver nu ti års garanti mod efterladte prikker eller pixler på skærmen, hvor småbidder af et billede bliver hængende i de små lamper, som danner det samlede skærmbillede.

LG var faktisk først i gang med Quantum dot for allerede snart to år siden, da OLED-skærmene var for dyre til masseproduktion men er siden skiftet. Også Sony og kinesiske TCL har eksperimenteret med Quantum dot-skærme men siden droppet dem.

Sony holder fast på LED

Sony vælger at holde fast på LED-skærmene og arbejde med nye farveforbedringsteknologier. Den seneste kaldes Backlight Master Drive og kan, ifølge Sonys nordiske direktør, Rik Willemse, »kontrollere den sorte farve, så man bevarer detaljerne«.

»Vi mener, at den udkonkurrerer OLED-skærmene med sin høje kontrast,« siger han til Berlingske.

Hvis man satte et LG-TV med OLED, et Samsung-TV med Quantum Dot og et Sony-TV med LED op ved siden af hinanden, ville du så - helt ærligt - kunne se forskel?

»Ja, og Quantum Dot ville have en lavere billedkvalitet,« siger Rik Willemse.

50 procent af Sonys solgte fjernsyn i Danmark er nu med ultra-HD.

Film kan skubbe ultra-HD mere frem

Ultra-HD-fjernsynene kan få ekstra skub på, efterhånden som film bliver produceret i den bedre kvalitet.

»Lige nu kan man få 50-60 filmtitler i ultra-HD-kvalitet. De koster omkring 250 kroner stykket,« fortæller Niklas Andren fra Panasonic.

Panasonic viser derfor på IFA-messen sin nye ultra-HD-afspiller, som kommer i handelen i Danmark til oktober til 4.800 kroner. Den er en lillebror til Panasonics første UHD-afspiller, der kom i april og kostede 7.500 kroner.

»Men mange er villige til at betale 7.500 kroner for en bedre billedkvalitet. Samtidig kan den skalere andet filmmateriale, som ikke er optaget i ultra-HD, op - ud over at kunne afspille CDer, DVDer og vise både Netflix og YouTube i ultra-HD,« forklarer Niklas Andren.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen