Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

En ny WE-økonomi skal tæmme techgiganterne

FILES-US-IT-LIFESTYLE-TRAVEL-AIRBNB
»Sådan noget som 3D-print er en teknologi, som førhen kun var i hænderne på folk med en fabrik. Nu kan man have en fabrik på sit skrivebord. Vi har fået noget teknologi, der gør, at folk kan være deltagere og byde ind med værdi på en helt anden måde, end de kunne før. Det er blevet et interaktivt samfund,« siger Peter Hesseldahl. Han henviser også til platforme som Uber og AirBnB, hvor almindelige mennesker har mulighed for selv at byde ind i det interaktive samfund med deres egen bil eller lejlighed. Foto:

Techgiganterne får større og større magt, og det kan i værste fald undergrave teknologiens enorme potentiale. Men et nyt fællesskab skal i fremtiden sikre, at vi får mere værdi ud af det, mener forfatter Peter Hesseldahl.

Uber fik sparket i Danmark, og AirBnB er uønsket i Berlin. De store platformstjenester spreder sig som en steppebrand over verden, mens de enkelte nationer og byer desperat prøver at finde mening i den nye verdensorden, som techgiganterne i stor stil dikterer.

Men de nye spilleregler er kommet for at blive, og derfor kan vi lige så godt samarbejde os til en bedre verden.

USA MAKER FAIRE BAY AREA 2016

Det mener forfatter Peter Hesseldahl, der er aktuel med bogen We-Economy, som han præsenterede i denne uges udsendelse af Ingeniørforeningen IDA's nye teknologipodcast, Techtopia. Ifølge Hesseldahl befinder vi os i en helt særlig tidsalder. Vi har alle forudsætninger for at skabe en periode med enorm fremgang, større bæredygtighed og fokus på de værdier, der betyder mest for mennesker.

06BUSPix1-Dara-Uber-201655.jpg

Men det kræver, at vi samarbejder på en anden måde, end vi gør i dag, hvor mange techgiganter som AirBnB og Uber forsøger at lave forretningsmodeller, der kun er til gavn for dem selv. På den måde bliver det på de velstilledes præmisser, og det er et skrækscenarie, som Peter Hesseldahl tegner op i sin nye bog.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-TRAVEL-AIRBNB

»Vi kan se en enorm ulighed, der opstår i de meget store systemer. Hvis vi ikke konfronterer det og siger, at vi er nødt til at fordele det her på en anden måde, så undergraver det hele ideen, om at vi kan udnytte teknologien til at spille sammen og skabe ting sammen. Så bliver det i stedet en teknologi, som ganske få bruger til at overvåge, udnytte og cementere deres position,« siger Peter Hesseldahl til Techtopia.

Det interaktive samfund

En af We-økonomiens store glæder er, at vi med informationsteknologien har nemmere ved at finde hinanden og koordinere. Det skaber et samfund, hvor alle har mulighed for at bidrage på andre måder end som lønmodtager i en virksomhed.

airbnb

»Sådan noget som 3D-print er en teknologi, som førhen kun var i hænderne på folk med en fabrik. Nu kan man have en fabrik på sit skrivebord. Vi har fået noget teknologi, der gør, at folk kan være deltagere og byde ind med værdi på en helt anden måde, end de kunne før. Det er blevet et interaktivt samfund,« siger Peter Hesseldahl. Han henviser også til platforme som Uber og AirBnB, hvor almindelige mennesker har mulighed for selv at byde ind i det interaktive samfund med deres egen bil eller lejlighed.

Platforme skaber løsninger frem for produkter, der i værste fald står i en garage eller i værkstedet det meste af sin levetid. Med andre ord er det er mere værd for de fleste at få en mere omfavnende og fleksibel løsning på transport end at have en bil stående derhjemme.

18BUSPix1-Per-Jakobsen-1117.jpg

»En platform ved, hvordan mine behov skifter, og hvilke muligheder der er for at opfylde de behov. Det er en form for fabrik, men ikke en med sine egne ansatte. Det er bare en fabrik, der har en algoritme, der ved hvad der foregår derude, og så matcher den det,« siger Peter Hesseldahl.

Velfærdssamfundet 2.0

Men den nye platformsøkonomi har en stor potentiel faldgrube. Digitaliseringen og globaliseringen har skabt en unik mulighed for monopoldannelse på verdensplan. Det efterlader virksomheder som Uber og AirBnB med en magt til at bestemme betingelserne for deres magtesløse brugere – eller arbejdere om man vil.

sommer

Peter Hesseldahl påpeger, at mange mennesker risikerer at komme i klemme, fordi de pludselig ikke har ret mange rettigheder på de digitale platforme. Her kan de i desperation underbyde hinanden, mens platformene tjener styrtende på det. Men det er ifølge Peter Hesseldahl ikke meget anderledes end den situation, vi befandt os i før fagforeningernes etablering.

»Jeg ved ikke, hvor det fællesskab skal komme fra, men jeg tror, vi er nødt til at diskutere nogle måder, der vedligeholder de rettigheder, vi har været vant til. Det er jo ikke i nogens interesse, at vi får et samfund, hvor der er rigtig mange mennesker, der ikke har nogen beskyttelse. For så falder tingene fra hinanden, så er der ikke tillid, og det bliver meget svært at få samfundet til fungere,« siger han til Techtopia.

Det kan minde om situationen, da folk flyttede fra land til by. Der gik mange år før udviklingen kom samfundet i bredeste forstand til gode mener Peter Hesseldahl.

IMPROBABLE-SOFTBANK GROUP/INVESTMENT

»Det var først op i 1930'erne, det moderne velfærdssamfund blev etableret, og vi fik skabt en rigtig velfærdsstat. Der vil gå mange årtier, inden vi får kæmpet de her aftaler på plads,« siger han.

Når Uber og AirBnB bliver sparket ud

Peter Hesseldahl henviser til den amerikanske by Austin, der som Danmark gjorde livet så surt for mobiltjenesterne Uber og Lyft, at de trak sig ud. Efterfølgende har flere lokale aktører med større ønske om samarbejde slået sig fast, såsom Ride Austin.

09BUSTil-Business-Spektra#2.jpg

»Det, jeg håber, der kan ske med de her platforme, er, at der kan opstå nogle, som ikke har så travlt med kun at hive det maksimale ud af det community, de betjener. Uber erstatter taxachauffører, der har et job med nogle løstansatte, der ikke har nogen rettigheder. 25 procent af de penge, man så bruger hiver de ud og sender i skattely et eller andet sted. Så der går ikke rigtig noget tilbage til det fællesskab, som Uber betjener. Tværtimod malker de det for ressourcer og spiller de lokale ud mod hinanden,« lyder det fra Peter Hesseldahl, der dog tror, at vi i sidste ende vil formå, at få det bedste ud af We-økonomien.

»Jeg tror, at vi kan få et samfund, hvor vi kan bruge ressourcerne bedre, fordi man ved, hvilke ressourcer vi har, og man kan hive dem ind til netop den lejlighed, der er. Vi kan få en bedre uddannelse og sundhedstjenester, hvis de er personligt tilpasset. Rigtig mange ting, vi får, kan vi få på et højere niveau.«

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret af IDA Universe.

27BUSPIX-PLECTO-KRISTIAN-#2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen