Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

En god sag blev en global fiasko

En god sag blev en global fiasko - 1
Foto:

I bedste Skype-stil forsøgte succesfulde EnGodsag.dk at blive det næste globale internet-hit. Det slog fejl, og nu kæmper den gode sag med at overleve som ren dansk godgørenhed.

Netnødhjælps-virksomheden Engodsag.dk er kommet i så alvorligt uføre, at virksomheden nu selv kunne have brug for nødhjælp. Et ambitiøst forsøg på at gøre tjenesten international er slået fuldstændigt fejl.

For nylig måtte Engodsag.dk A/S fremlægge er blodigt rødt regnskab med et underskud på ni millioner kroner. Selskabet er i dag kun en skygge af sig selv: Da Engodsag kørte bedst i 2008 var der 14 fuldtidsmedarbejdere samt det samme antal praktikanter. I dag er der fire og en halv medarbejder tilbage i firmaet i Århus.

At det er gået dårligt for den gode sag skyldes én ting, forklarer direktør Mads Ellegaard: Selskabet gik i gang med en storstilet international satsning på det dårligste tænkelige tidspunkt, nemlig da Finanskrisen for alvor brød igennem i oktober 2008. Satsningen på at overføre EnGodsag-konceptet til lande som England, Tyskland og Frankrig kom til at koste millioner af kroner mere end beregnet - og slog alligevel fuldstændigt fejl.

EnGodSag syntes ellers at ride på en bølge af succes sidste år. Selskabet fik ti millioner kroner fra det århusianske investorfirma Firmainvest A/S, og senere kom en aftale i stand med Myspace, som skulle betyde lanceringen af EnGodsag i syv lande på én gang. Selskabet gik i gang med at rekruttere fransk- og italiensk-talende sælgere og misisonen om at blive velgørendhedens svar på Skype så ud til at ligge lige for, fortalte Mads Ellegaard dengang til ComON:

»Ligesom Skype revolutionerede den måde, vi kommunikerer på, så er Engodsag.dk banebrydende i forhold til fundraising på nettet. Velgørenhed er normalt noget med løftede pegefingre og penge op af egen lomme. Vi lægger ansvaret over på virksomhederne, og sikrer forbrugerne en nem, gratis og uhøjtidelig måde at gøre en forskel på,« sagde han.

I dag er holdningen noget mere nøgtern. De internationale sites, der har aftaler med EnGodSag, kører stadigt videre, men alle ambitioner om at vokse internationalt er opgivet.

Ifølge ledelsesberetningen er internationaliseringen nu stillet i bero efter en række uforudsete problemstillinger omkring it og lønninger.

”Internationaliseringen medførte meget store omkostninger. Vi måtte ansætte folk mens lønningerne var på det højeste – og gik i gang lige da krisen satte ind. Det var det værst tænkelige tidspunkt. Samtidigt viste det sig at være vanvittig dyrt at imødekomme de forskelligartede krav på forskellige nationale markeder. Selvom man havde en aftale med én partner på internationalt plan, var der vidt forskellige ting, der skulle opfyldes i forskellige lande, hvor vedkommende var til stede. Det overraskede os, hvor store forskelle, der var mellem landene,” fortæller Mads Ellegaard i dag.

Firmaets koncept er baseret på aftaler med netbutikker, der sender en del af profitten videre til velgørende formål, som den nethandlende selv vælger. Dermed er donationen gratis for brugerne. Engodsag.dk tager selv en fjerdedel af donationen. I 2007 donerede Engodsag.dk 1,4 millioner kroner, men sidste år blev det kun til 987.000 kroner til velgørenheden. Ifølge ledelsesberetningen i det nylige årsregnskab arbejdes der på højtryk i Engodsag.dk for at sikre, at virksomheden fortsat kan tilpasses den nye situation.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen