Berlingske Business

Elon Musk: Tesla bliver mere værd end Apple

Elon Musk mener, at Tesla bliver mere værd end Apple
Elon Musk mener, at Tesla bliver mere værd end Apple / AFP PHOTO / STRINGER Foto:

Der er ikke så meget tvivl hos Tesla-stifteren. Han forudser, at hans virksomhed en dag bliver mere værd end Apple.

Elon Musk siger, at han han se en »klar sti«, der er lagt ud og snoer sig perfekt for Tesla. Firmaet, der i dag er 51 milliarder dollar værd, kommer til at overstige Apples ditto på 776 milliarder dollar, mener han.

Anledningen til, at han siger det, er præsentation af den nye Model 3, som Tesla snart smider på vejene. Det er den bil, der er en af grundene til, at han overhovedet begyndte at investere i Tesla for 13 år siden; han vil have elektriske biler ud til masserne. Tilbage til det senere.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-EARNINGS-APPLE

Det er Financial Times, der skriver historien om Tesla-ejerens nye ambitioner. Men udtalelserne kommer ovenpå et hårdt første kvartal for Tesla. Model 3 har kostet mere end 32 procent mere at fremstille end budgetteret med, samtidig er omsætningen kun steget med 18 procent, hvilket har betydet faldende aktiepriser.

Elon Musk fortalte også, at han var ked af navnet på sin nye bil. I virkeligheden skulle den have heddet Model E. Sammen med Model S og X ville de tre sammen have heddet SEX. Men Ford klagede, da de allerede har en Model E. Det har skabt forvirringen, da mange kunder troede, at Model 3 blot var tredje udgave af Model S.

pix-Missilaffyring


»Jeg troede, vi gjorde os klogt i at i stedet vælge at kalde den 3,« sagde han til Financial Times og tilføjer:

»Vi har set, at det har haft indflydelse på ordrerne af Model S, fordi kunderne er blevet forvirrede.« Han siger, at han tager ansvaret for navnet, som skabte forvirringen.

Tilbage til hvorfor Tesla skulle blive mere værd end Apple. Elon Musk forklarer, at Tesla udvikler en mere automatiseret bygningsproces, der vil give et forspring i forhold til konkurrentere. Tesla er specielt blevet »god til at bygge maskinen, der bygger maskinen.«

pix-YouTube

»Programmeringen af robotterne og hvordan de interagerer er langt mere kompleks end softwaren i bilen. Jeg tror, det vil være en meget vanskelig ting for andre producenter at kopiere. Jeg vil nødigt være i deres position,« siger han.

Han fortæller desuden, at det næste produkt, Model Y, som er en sportsbil, bliver i samme prisleje som Model 3. Den vil blive lavet i en ny fabrik, og han tror på, at det bliver et kvantesrping fra, hvad andre bilproducenter har lavet før.

pix-Samsung


Elon Musk fortæller til Wall Street Journal, at Tesla forventer at fuldføre sine egne produktionskrav om at sælge 5.000 biler om ugen i 2017.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen