Berlingske Business

Elgiganten æder markedsandele

Elgiganten
Arkiv. Foto:

Hos Elgiganten­ vokser omsætningen med rekordhast, og kæden vil æde endnu flere markedsandele.

Danskerne køber stadig elektronik i stort omfang, og det formår Elgiganten at udnytte. Omsætningen i Danmark er fordoblet fra 2,1 mia. kroner til 4,2 mia., på bare fem år, viser selskabets regnskaber.

»Vores fordele er, at vi har store varehuse med et kæmpe udvalg og et personale, der kan rådgive kunderne,« siger Simon Frølich, salgschef i Elgiganten, der har 29 varehuse i Danmark.Det danske marked for forbrugerelektronik kommer hverken til at vokse eller skrumpe i 2013, lyder hans vurdering.»Men vi forventer, at omsætningen hos os vokser. Vi skulle gerne æde endnu flere markedsandele, end vi allerede har gjort,« siger Simon Frølich.Elgiganten kan holde priserne nede, fordi kæden har store indkøbsmuskler. Kæden er en del af den norske Elkjøp-koncernen, og der købes ind til kædens mange skandinaviske varehuse i samlede ordrer. Tilmed har Elgiganten et enkelt centraltlager i Sverige, som også betjener Danmark, og det giver mulighed for at holde lageromkostninger nede.En af Elgigantens øvrige trumfer er, at det er lykkedes at etablere en e-butik, som bidrager godt til den voksende omsætning.»Omsætningen vokser eksplosivt på nettet, og det forventer vi også fremadrettet. Men vi ser faktisk også, at omsætningen stiger i vores varehuse,« siger Simon Frølich.Også resultatet før skat er vokset hos Elgiganten i Danmark. I seneste regnskabsår landede der 148 mio. kroner på bundlinjen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen