Berlingske Business

Elektronikbranchen rammes af hård nedgang

Elektronikbranchen rammes af hård nedgang - 1
Trods festen i Vegas er der sorte skyer over elektronikbranchen. Foto:

Elektronikbranchen står nu til en tilbagegang efter otte år i uafbrudt vækst. Men finanskrisen får kun en del af skylden. Billigere produkter også spiller ind.

LAS VEGAS: Et fald på en rund milliard kroner – og ingen udsigt til, at situationen bliver bedre. Sådan er virkeligheden for den danske elektronikbranche, der ifølge skøn for 2008 måtte se 10 procent af omsætningen forsvinde.

Tallet blev torsdag fremlagt på CES-messen i Las Vegas af Branchen Forbruger Elektronik (BFE), der repræsenterer de fleste større aktører i elektronikbranchen.

Ifølge direktør for BFE, Allan Bugge, har finanskrisen en del af skylden – men ikke nødvendigvis hovedparten.

”Branchen sælger stadig nogenlunde det samme, målt i styk. Men fordi priserne på elektronik er faldet, er omsætningen også faldet,” lyder meldingen fra BFE-direktøren.

BFE-direktøren mener dog ikke, at situationen er livstruende for branchen. Han minder om, at nedgangen i 2008 skal ses i forhold til, at branchen som helhed har mere end fordoblet deres omsætning fra 5,7 mia. kroner i 1999 til 11,3 mia. kroner i 2007.

Forventningen til 2009 er, at der ikke vil ske de store forskydninger i forhold til 2008 – dog undtaget, at en yderligere omsætningsnedgang til dels vil kompenseres af, at der i 2009 bliver slukket for det analoge TV-signal.

Det betyder, at massevis af danske husstande skal købe digitale modtagerbokse – eller nyt TV – hvis de fortsat vil kunne se TV. En udvikling, der er ren gavebod for elektronikbranchen.

CES-messen i Las Vegas er generelt præget af netop den finansielle krise, der har fået forbruget til at stramme til. Blandt andre Intel forventer en heftig omsætningsnedgang i virksomhedens fjerde kvartal på hele 23 procent i forhold til året før.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen