Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Eksplosion af data om sundhed er hackerguf

På TDC Hosting datacenter i Valby er der tre store nedkølede s
Datacenter i Viborg. Foto:

Personlige sundhedsdata er mere værd end stjålne kreditkort. Derfor går hackere nu efter nye mål, og internetgiganterne kæmper om at blive lagerplads for DNA-oplysninger.

Fitnessarmbånd, smarture med hjerte- og søvnmåler, mobiltelefoner med sundhedsapps – en ny masseindsamling af stærkt personlige data er gået i gang, og det bliver ifølge eksperter de cyberkriminelles nye, hellige gral. Personlige sundhedsoplysninger er nemlig langt mere værd end for eksempel kreditkortoplysninger. Det oplevede det amerikanske Office of Personnel Management (OPM) i Washington, som forleden meddelte, at hackere har haft adgang til oplysninger om fire millioner tidligere og nuværende offentligt ansatte. Tidligere har der været cyberindbrud hos sundhedsforsikringsselskabt Anthem og Premera Blue Cross, som leverer sundhedstjenester, og flere end ti millioner registreringer kan være blevet kopieret under disse angreb.

12BUSprivatliv.jpg

Endnu er oplysningerne ikke dukket op på det sorte marked, sådan som stjålne kreditkortoplysninger bliver handlet i stor stil. Sundhedsoplysninger anslåes at være ti gange mere værd, fordi de er mere langtidsholdbare, og fordi de kan bruges til at skabe falske identiteter, som kan bruges til at købe medicinsk udstyr eller medicin, som siden kan sælges videre, eller til forsikringssvindel.

Kampen om den menneskelige DNA

Ud over risikoen for at blive stjålet og misbrugt hersker der uklarhed om, hvem der kan tilgå de oplysninger, som man selv samler ind med en app til mobiltelefonen eller smarturet. De kan – sammen med alle de øvrige data, som samles ind om vores færd på og med nettet – bruges til at tegne et personligt og konkret billede af den enkelte.

CYBERSECURITY-USB/ATTACK

Sideløbende konkurrerer to af de store netgiganter, Amazon og Google, om at gemme oplysninger om den menneskelige DNA. Begge praler ifølge nyhedsbureauet Reuters med at hjælpe videnskaben til nye, medicinske opdagelser for at vinde markedsandele på et marked, som af investeringsbanken FBR Capital skønnes at blive en milliard dollar eller 6,6 milliarder kroner værd i 2018 mod i dag 100-300 millioner dollar.

Google Genomics og Amazon Web Services kæmper om at få fat i akademiske institutioner og sundhedsfirmaer med deres netlagringstilbud. Kan man kortlægge den enkelte patients DNA-profil, kan man lave personlig medicin, men det kræver enorme mængder af data. Kunderne mener, at Google og Amazon med deres enorme computerkræfter bedre kan lagre de mange data på sikker vis og gøre dem lette at tilgå, hvor for eksempel Microsoft og IBM snarere tilbyder analyseværktøjer. Både Google og Amazon tilbyder gratis datalagring for at kunne sætte sig på det vigtige marked.

Kriminalforsorgsforhandlingerne begyndte mandag d. 22. oktober i

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen