Berlingske Business

Eksperter i smarte byer samles i Aalborg

pix-Smart by 1
Overskrift
I fremtidens smarte byer er millioner, hvis ikke milliarder, af ting og tingester koblet til Internet. Alle deres data kan samles op og bruges til f.eks. bedre byplanlægning og selvkørende biler, som undgår trafikpropper og selv kan holde afstand til de forankørende, som også sender signaler ud. Her en model fra den internationale udstilling i Beijing i Kina for en måned siden. Arkivfoto: Wu Jong, EPA/Scanpix Foto:
pix-Smart by 2
Overskrift
På store skærme vil man i en smart by kunne følge trafikken, varmeudledning og meget mere, som det ses her på maj måneds internationale teknologiudstilling i Beijing i Kina. Arkivfoto: Wu Hong, EPA/Scanpix Foto:

Med 30 millioner kroner fra den statslige Innovationsfonden åbner Aalborg Universitet på fredag et nyt forskningscenter, som skal bringe Danmark i front med at skabe intelligente byer.

Danmark skal ligge i front med forskning og udvikling af fremtidens smarte byer, hvor internetopkoblet teknologi skal gøre livet lettere for os alle.

Derfor åbner Aalborg Universitet på fredag et nyt stort forskningscenter, som skal samle den fremmeste europæiske forskning inden for »Smart City«-begrebet. Centeret, som får det lidet mundrette, engelske navn Center for Data-Intensive Cyber-Physical Systems (i daglig tale kaldet DiCyPS), får et budget på knap 75 millioner kroner, hvoraf de omkring 30 millioner kommer fra den statslige Innovationsfonden.

Et levende laboratorium

Tre institutter på Aalborg Universitet lægger hjernerne og kræfterne sammen og skal samarbejde med universiteter og forskningsinstitutioner i Storbritannien, Frankrig og Tyskland. Og Nordjylland vil blive den mark, som de mange data skal høstes på og prøves af på i en slags levende laboratorium.

Transport og energi bliver de to helt store forskningsområder, som også begge har stor bevågenhed i erhvervslivet, som forskerne skal arbejde tæt sammen med, men direktør i Innovationsfonden, Peter Høngaard Andersen, forventer, at det nye center også vil brede sig og kunne gøre udviklingen af komplekse IT-systemer bedre på andre områder.

Det nye center skal arbejde med de enorme datamængder, som opsamles i den fysiske verden og derefter behandles i den digitale verden for til sidst at få indflydelse på den fysiske. Dermed kan man f.eks. sikre den hurtigste, mest behagelige og sikreste rejse mellem to punkter, hvis trafikanterne vil dele de mængder af spor og data, som de efterlader sig.

Noget for noget

»Det handler om en noget-for-noget-aftale med trafikanterne. De deler deres spor med os, og vi får til gengæld valide informationer om deres gøren og laden. Nogle spor vil være baseret på anonyme data, andre vil kræve en »kontrakt« med trafikanten. Data skal også kunne bruges til bedre trafikplanlægning, f.eks. hvor der er trængsel, og hvor den næste trafikinvestering bør foretages,« forklarer lektor Harry Lahrmann fra Center for Intelligente Transportsystemer på Aalborg Universitet.

Det nye forskningscenter får professor Kim Guldstrand Larsen fra Institut for Datalogi som leder.

»Smart City-området rummer et af vor tids største potentialer, som i løbet af få år kommer til at indbefatte os alle,« siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen