Berlingske Business

Efterretningstjeneste sletter først data om danskere efter fem år

pix-NSA
Nu bliver der sat frister på, hvor længe efterretningstjenesten NSA (National Security Agency) må gemme de massive mængder af aflytninger, som bl.a. samles her i et datacenter i Bluffdale syd for Salt Lake City i Utah i det vestlige USA. Udenlandske, heriblandt danske, data vil dog stadig kunne ligge i fem år, før de skal slettes - også selv om de ikke er indsamlet i forbindelse med en konkret efterforskning. Arkivfoto: Jim Urquhart, Reuters/Scanpix Foto:

USA strammer reglerne for den skandaleramte efterretningstjenestes masseindsamling af private data, men tilfældigt indsamlede oplysninger om udlændinge skal først slettes efter fem år.

Masseindsamlingen af personlige data, som den tidligere efterretningsansatte Edward Snowden siden sommeren 2013 har afsløret den amerikanske efterretningstjeneste NSA i at stå bag, kommer nu i lidt strammere rammer, men indsamlede data om udlændinge skal først slettes efter fem år.

Alle data om uskyldige amerikanske statsborgere, indsamlet »tilfældigt« under efterretningsoperationer, skal nu straks slettes, mens data om udlændinge først skal slettes efter fem år. Sådan lyder nye regler, som den amerikanske regering har udstukket, og de gælder for overvågning og aflytning af telefonopkald, e-mailbeskeder og aktivitet på sociale medier.

Overvågning af statschefer skal godkendes

NSAs overvågning af udenlandske stats- og regeringschefer vil også regelmæssigt blive taget op og skal godkendes af Det Hvide Hus.

Samtidig vil forbundspolitiet FBI højst kunne gemme sine overvågningsaktiviteter i tre år, før FBI skal fortælle om dem og dermed altså ikke længere kan holde dem hemmelige.

»Efterretningsaktiviteter skal tage i betragtning, at alle mennesker har en legitim privatlivsinteresse i håndteringen af deres personlige oplysninger,« sagde præsident Barack Obamas sikkerhedsrådgiver, Lisa Monaco, efter offentliggørelsen men slog samtidig fast, at efterretningstjenesterne skal have de nødvendige ressourcer og muligheder for at bevare den nationale sikkerhed.

Et af de mest kontroversielle spionprogrammer ændres dog ikke markant med de nye regler, nemlig NSAs indsamling og lagrind af millioner af amerikaneres telefonsamtaler, som fortsat registreres med varighed og opkaldstidspunkter.

Merkel vil sætte fokus på aflytning

Ændringerne kommer, få dage før den tyske kansler, Angela Merkel, kommer til USA. Afsløringen af aflytningen af hendes private mobiltelefon i NSAs enorme overvågningsprogram ændrede for altid synet på masseindsamlingen af data og skabte en diplomatisk krise mellem Berlin og Washington. Angiveligt vidste Barack Obama ikke, at den fandt sted, men blev hårdt presset, også i USA, til at få styr på, hvad efterretningstjenesterne laver. I en tale 17. januar 2014 lovede præsidenten ændringer, som bl.a. skulle øge udlændinges rettigheder.

Angela Merkel har ifølge den tyske avis Die Zeit netop sat efterretningstjenester på dagsordenen, når hun søndag til tirsdag besøger USA og Canada.

Ekspert: Fem år er lang tid

Cybersikkerhedsekspert, professor Alan Woodward fra Surrey University i Storbritannien kalder over for BBC de nye regler for »et skridt i den rigtige retning«. Men han synes bestemt ikke om, at NSA kan gemme ikke-amerikanske statsborgeres data i fem år.

»Regimer skifter, regeringer skifter, og hvis de bevarer ens data, og det samtidig bliver lettere og billigere at opbevare dem, hvem ved så, hvad de måtte kunne bruges til i fremtiden? Det er godt, at der bliver sat grænser, men for ikke-amerikanske statsborgere er fem år lang tid,« siger han.

Læs mere: Office of the Director of National Intelligences rapport (på engelsk)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen