Berlingske Business
07:58Mærsk holder tæt med baggrund for Tankers-salg

Efterårets TV-krig bliver endnu større

pix-Waoo-TV-optagelse
TV-optagelserne kan nu gemmes direkte i »skyen«, så de kan ses fra alt udstyr med internetforbindelse og ikke længere er bundet til TV-boksen hjemme i stuen. Foto: Thomas Breinstrup

Danmarks fjerdestørste TV-leverandør, Waoo, overhaler sin største konkurrent indenom om få uger, hvor alle kan lægge TV-optagelserne i skyen, så de kan ses overalt.

BERLIN: Optag de gode TV-udsendelser derhjemme, og se dem så efterfølgende på en hvilken som helst skærm - også et helt andet sted.

Danmarks fjerdestørste TV-leverandør, Waoo, skærper efterårets TV-krig yderligere ved at overhale sin største konkurrent, YouSee, indenom og automatisk i løbet af september give TV-kunderne mulighed for at gemme TV-optagelser i skyen, altså på Waoos servere i stedet for på TV-boksen derhjemme. Dermed kan man se dem på en computer, tavle-PC eller telefon over internetforbindelsen, hvis man da ikke gør det hjemme foran fjernsynet.

90 procent er med fra starten

»Det er ikke teknikken, der har taget tid - det er at få rettighederne til at kunne gøre det. Vi er klar i september, og alle kunder er automatisk tilmeldt, uden at det koster mere. Vi skal differentiere os og kan ikke bare hæve priserne. Vi håber, at tiltaget skaber mere loyale kunder blandt dem, vi har, og at vi får flere kunder ind, fordi det tilfører ny værdi,« siger Jørgen Stensgaard, administrerende direktør i Waoo.

Waoo-kunderne vil i første omgang kunne gemme 30 optagelser, som gemmes i tre måneder og derefter slettes. Om det er nok, vil Waoo se på, når kunderne går i gang med at bruge mulighederne, hvor man også kan tidsindstille optagelser af programmer, som kommer ude i fremtiden. Man kan optage alle afsnit af yndlingsserien uden at skulle have fat i hvert enkelt afsnit, og hvis der begynder at være pladsmangel, kan man fra enhver telefon eller tavle-PC slette nogle af de gamle udsendelser. Uanset om man begynder optagelsen inde i en udsendelse eller ej, vil man få optaget hele optagelsen.

»Cloud Record«, som optagemuligheden er døbt, virker, så længe man er i Danmark, og op til fem brugere kan bruge optagne programmer samtidig. 98 procent af Waoos TV-kanaludbud er med fra begyndelsen, om end få film og sportsudsendelser ikke vil kunne optages, fordi Waoo ikke kan få rettighederne til, at kunderne kan gøre det, og man kan optage flere programmer samtidig.

De omkring 15 procent af Waoo-kunder, der har TV-bokse, har en boks med harddisk. Optagelser her berøres ikke af den nye mulighed, og fra oversigtsbilledet på TV-boksen ser man både de udsendelser, som er gemt på harddisken og i »skyen«.

Det TDC-ejede YouSee, som er Danmarks største TV- og internetleverandør, offentliggjorde fredag, at en ny TV-boks, som kan viderebringe TV og film i ultra-HD-kvalitet (også kaldet 4K), og som giver adgang til at gemme optagelser på nettet, kommer til efteråret. Samtidig sætter YouSee månedsprisen på såvel TV som Internet op med 10-20 kroner for hver del. Men hvor kun 32 procent af YouSees kunder har en TV-boks og betaler ekstra for den oven i abonnementet, har omkring 90 procent af Waoos omkring 145.000 TV-kunder en boks, og denne boks kan allerede levere i ultra-HD-kvalitet, selv om kun streamingtjenesten Netflix, som allerede ligger på boksen, og få TV-programmer sendes i den kvalitet.

pix-Bland selv

Flere vælger TV - men ikke den store pakke

»Når man gør det nemmere for folk at bruge streaming, bruger folk det også mere. Her er boksen ekstremt vigtig, for den giver mere loyale kunder, som samtidig ser mere TV. Derfor er vi i Waoo ikke så nervøse for, at alle bruger streamingtjenester mere. Dem kan vi godt integrere, og vi skal gøre dem tilgængelige på alle platforme. I sommer fik vi YouTube med ind på boksen, så man kan se YouTube herfra. Effekten er stor, fordi det er dejligt nemt at skifte,« forklarer Jørgen Stensgaard.

Waoo sælger TV, internetforbindelse og telefoni gennem de danske elselskabers fibernet. Waoo ejes af seks fibernet- og energiselskaber, som står for selve fibernettet, mens Waoo er det fælles selskab, som sælger indholdet over hele landet. Omkring 285.000 har internetforbindelse gennem Waoo, og cirka halvdelen køber også TV-forbindelsen hos selskabet.

»Udfordringen generelt er, at selskaberne taber TV-kunder. Det gør vi ikke. Salget stiger. Men hvor 50-60 procent tidligere købte den store TV-pakke, er det nu 30 procent. Den store pakke kan dog stadig sælges. De seneste tre-fire måneder har været rigtigt gode, og vi er vokset pænt,« siger Waoo-direktøren og tilskriver det, at Waoos fokus har været først at sælge internetforbindelsen og efterfølgende forsøge at sælge TV.

pix-Sundhed

Boksen vil forsvinde i fremtiden

YouSee, som nu har omkring 1,3 millioner TV-kunder, har på et år mistet 56.000 af dem og kæmper for at få flere til at købe en TV-boks og dermed kunne holde bedre på kunderne. Hos YouSee vokser andelen af kunder, der nøjes med grund-TV-pakken, også. En tredjedel klarer sig nu med den.

»På et tidspunkt forsvinder den fysiske TV-boks helt. At kunne gemme TV-optagelser i skyen er et skridt mod den virtuelle boks. Vi er ligeglade med, om boksen er fysisk eller virtuel, bare det er lettilgængeligt for kunderne,« siger Jørgen Stensgaard.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen