Berlingske Business

Efter London-angrebet: Tech-virksomheder kritiseres for at være platforme for terrorister

Mandag - Whatsapp og terror
Tech-virksomheder som WhatsApp og Google bliver efter onsdagens terrorangreb i London kritiseret af britiske ministre for at være platforme, hvor terrorister kan kommunikere hemmeligt og sprede ekstremistisk propaganda. Foto:

Tech-virksomheder som WhatsApp og Google bliver efter onsdagens terrorangreb i London kritiseret af britiske ministre for at være platforme, hvor terrorister kan kommunikere hemmeligt og sprede ekstremistisk propaganda.

Hvad står højest - den nationale sikkerhed eller retten til privatliv? Debatten om retten til privatliv på onlinemedier er blusset op i England, efter at det søndag kom frem, at terroristen Khalid Masood skrev en besked på det sociale medie WhatsApp få minutter før onsdagens terrorangreb ved Westminister i London.

Det skriver The Wall Street Journal og The Telegraph.

WhatsApp, der er et socialt medie med mere end en milliard brugere på verdensplan, er krypteret, hvilket betyder at det ikke er muligt for andre end afsender og modtager at få adgang til beskederne.

pix-Søren Pape

Britiske ministre skændes nu med teknologivirksomheder om, hvor linjen skal gå mellem den nationale sikkerhed og brugerens ret til privatliv. De mener, at virksomhederne har et ansvar for at modvirke, at radikalisering foregår online.

»Vi er nødt til at sikre os, at organisationer som WhatsApp - og der er mange flere ligesom dem - ikke tilbyder et hemmeligt sted for terrorister at kommunikere med hinanden. Vi er nødt til at sikre os, at vores sikkerhedstjenester i visse situationer har mulighed for at komme ind i krypterede tjenester som WhatsApp,« sagde indenrigsminister Amber Rudd søndag ifølge The Wall Street Journal.

Udenrigsminister Boris Johnson kritiserer blandt andet Google for ikke at fjerne ekstremistiske hjemmesider. Søgemaskinen har stået over for gentagende kritik siden angrebet i London, fordi ’håndbøger til terrorister’ ikke er blokeret fra siden, skriver The Telegraph. Siderne indeholder blandt andet råd om, hvordan man bruger en bil som våben samt en guide til, hvor man skal stikke en person, der er iført sikkerhedsvest.

Security System

WhatsApp går ind for ret til privatliv

Britiske sikkerhedstjenester kan ikke få adgang til den besked, som terroristen i London skrev få minutter før angrebet. Detektiverne kan derfor ikke finde ud af, hvem han skrev til eller hvad han skrev, hvilket kan være afgørende fingerpeg i efterforskningen.

Amber Rudd har nu indkaldt til et møde i Indenrigsministeriet på torsdag, hvor hun vil debattere brugen af sociale medier som platform for terrorister. Hun har bekræftet, at regeringen via lovgivningen overvejer at gennemtvinge, at teknologivirksomheder skal fjerne ekstremistisk materiale, skriver The Telegraph.

WhatsApp, der er ejet af Facebook, har sagt, at det er en af deres kerneoverbevisninger at beskytte sine brugeres private kommunikation.

Novo Nordisk

»Vi er forfærdet over angrebet i London tidligere på ugen, og vi samarbejder med sikkerhedstjenester i deres videre efterforskning,« siger en talskvinde fra WhatsApp til The Wall Street Journal. Hun ønsker ikke at kommentere yderligere.

WhatsApp blev blokeret tre gange sidste år i Brasilien, fordi mediet undlod at udlevere oplysninger vedrørende strafferetlig efterforskning, skriver The Telegraph.

Telegram, der ligeledes er et social medie, er også krypteret.  Mediet har dog indført en software, så myndigheder kan få adgang til meddelelser, hvis det er en nødvendig del af en strafferetlig efterforskning. Amber Rudd mener, at det også bør være muligt for andre tjenester, skriver The Telegraph.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen