Berlingske Business
17:53Tak for i dag

eBusiness udfordringer hos SMVer

Med lavere løn- og produktionsomkostninger i Asien står mindre og mellemstore danske industrivirksomheder overfor flere

udfordringer.



Mange danske virksomheder bliver nødt til at videreudvikle ebusiness-kompetencer for at forblive konkurrencedygtige.



Små

og mellemstore virksomheder er typisk kendetegnet ved, at de servicerer en niche i et marked. Danske virksomheder kan sjældent

opnå en tilfredsstillende vækst på det lille hjemmemarked og tvinges derfor til at adressere internationale markeder

hurtigt.



En international salgsstrategi stiller krav til virksomhederne, som skal være godt forberedte. Flere analyser

har vist, at små og mellemstore virksomheder ikke besidder de nødvendige kompetencer, når de skal operere på

globale markeder. Virksomhederne mangler kompetencer som forretningsforståelse, resultatskabelse, kommunikative evner og fleksibilitet.







Bedre

konkurrenceevne



Virksomheder skal hele tiden arbejde på at forbedre konkurrenceevnen for at kunne håndtere kunders

krav om lavere priser, højere kvalitet, fleksibilitet og færre leverandører.



Konkurrencen vil i stigende

omfang komme fra lavtlønslande, hvilket stiller høje krav til innovation, forretningsudvikling og outsourcing.



Små

og mellemstore industrivirksomheder står ofte over for de samme driftsmæssige udfordringer:







· Ineffektiv dag-til-dag

håndtering karakteriseret ved for høje omkostninger forbundet med logistik/supply chain.



· Problemer med at måle

og kontrollere anvendt tidsforbrug på de enkelte produktionsopgaver.



· Problemer med fastsætte præcise tilbud

for nye ordrer.



· Prototyper til kundeordrer produceres for dyrt.



· Udbredt brug af papirbaserede forretningsgange.







Små

og mellemstore industrivirksomheder er bl.a. kendetegnet ved, at deres produkter indgår i en global værdikæde som

oftest på B2B-markedet.







Krav til infrastrukturen



Ehandel er en del af det mere overordnede begreb ebusiness.





Ved B2B transaktioner sker transaktionerne ikke via webshops, men ved computer til computer integration - altså hvor partneres

it-systemer er integrerede.



Internet er en ekstra salgskanal, der supplerer de eksisterende kommunikationsformer som kundebesøg,

telefon, fax og breve.



Internet betyder at kunder og leverandører anvender e-mails, web sites, handler via web shop,

integrerede indkøbssystemer, e-markedspladser og EDI-baserede løsninger.



Det stiller krav til den teknologiske

infrastruktur og ikke mindst til virksomhedens forretningsprocesser.



Udfordringerne er flere. Websites skal kunne opdateres og

for at kunne anvendes til markedsføring er opdatering af søgemaskiner afgørende.



Sprog skal understøtte

de markeder, virksomheden adresserer.



Websitet er ofte den første indgang for nye og potentielle kunder og skal derfor

være tilpasset målgruppen.







Integration af kunderne



Varekataloger skal være elektronisk tilgængelige

på web-sitet og skal integreres med økonomisystemet og web-shop. Varenumre skal så vidt det er muligt overholde

gældende produkt-standarder og kunne integreres med elektroniske markedspladser.



Integration med kunder og leverandører

er afgørende i B2B handel. Det betyder at ordremodtagelse og ordreafgivelse registreres i realtid i det centrale system uden

manuel håndtering. Priser, rabatter og ændringer ligeså.



Webshop løsninger skal være integreret

med varekatalog, kunne genkende kunder med henblik på individualisering/personalisering, kunder skal logge ind og se historik,

flere betalingsmetoder skal kunne håndteres, elektronisk fakturering skal leve op til EU-lovgivning og krydssalgsfunktion bør

medtages.



Der er altså en lang række muligheder og udfordringer, når SMV''ere skal overveje, hvordan Ebusiness

kan blive en aktiv del af en succesfuld strategi.



FDIH opfordrer alle SMV''er til at indtænke ebusiness i alle forretningsprocesser

- dvs. markedsføring, leverandørrelationer, kunderelationer, produktion og business intelligence, når strategien

skal fastlægges.



Der er stadig et stort uudnyttet potentiale, som SMV''erne kan nyde gavn af både på nationale

såvel som det internationale marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen