Berlingske Business

eBay lufter Skype-salg

eBay lufter Skype-salg - 1
Foto:

Den amerikanske auktionsgigant, der også ejer Den Blå Avis, kan være på vej til at afhænde telefonitjenesten Skype. eBays CEO erkender, at eBay ikke kan bruge dansk-svensk udviklede Skype til noget.

Efter kun et par års ejerskab kan internetgiganten eBay være på vej til at fyre dansk-svensk udviklede Skype af igen. Skype, der har gjort danskeren Janus Friis til milliardær, blev købt af eBay i 2005 for 2,6 milliarder dollars.

Argumentet var dengang, at Skype kunne tilføre ekstra funktionalitet til eBays øvrige aktiviteter - eksempelvis auktionstjenesten eller betalingstjenesten Paypal. Selv om det var uklart, hvordan internet-telefonitjenesten Skype kunne integreres, var eBay overbevist om, at Skype var investeringen værd.

Fik ikke den tiltænkte effekt
Siden har Skype udviklet sig til en ganske fornuftig forretning - men eBay har aldrig fået den synergi ud af tjenesten, som var tiltænkt. Det indrømmer CEO John Donahoe nu, skriver tjenesten CNET. Selv om Skype langt fra er en klods om benet på eBay, tolkes udmeldingen som et klart signal om, at Skype nu er til salg. Hvis en køber byder den rigtige pris.

"Synergierne mellem Skype og de øvrige dele af vores portefølje er minimal," sagde Donahoe til avisen.

eBay er en yderst velkonsolideret virksomhed og købte for nyligt Den Blå Avis for 2,1 milliarder kroner for at trænge ind på det danske marked for rubrikannoncer.

Virksomheden har dog oplevet faldende omsætning, og Skype udgør et af de få vækstområder i eBays portefølje. Skype, der i udgangspunktet er gratis, tjener penge på, at brugerne benytter Skype til at ringe op til almindelige fastnet- og mobiltelefoner, samt på salg af telefonnumre og ekstra-services som telefonsvarer.

Donahoe har dog ikke direkte meldt ud, at Skype er sat til salg - men analytikere siger til CNET, at Microsoft er en oplagt køber. Microsoft er i forvejen på jagt efter tjenester, der kan øge selskabets aktiviteter på nettet, og har i mange måneder forsøgt at slå kløerne i Yahoo.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen