Berlingske Business

E-sport overgår nu NFL og cykling hos bookmakerne

Counter Strike-spilleren Marku
En af Danmarks E-sportsstjerner Markus Kjærbye løfter hånden i sejr til en turning. Han skiftede i januar til holdet North fra Astralis. Scanpix/Kevin C. Cox

E-sport som Counter Strike og League of Legends fortsatte sin voldsomme vækst i 2017. Året blev afgørende.

2017 var en stort år for E-sport i Danmark. Elitehold som Astralis og North fyldte i medierne, og Royal Arena blev fyldt med fans, da Danmark lagde jord til en af sportens største turneringer.

Også hos bookmakerne fylder E-sport mere og mere. Faktisk steg mængden af spil på E-sport hos Danske Spil med 155 procent sidste år ifølge tal fra Dansk Erhverv.

»Sidste år sagde vi, at E-sport boomede. Og det viser tallene, at den i den grad stadig gør. Tallene er en kraftig indikation af, at hele området stadig er i voldsomt vækst.«

»Det er det på græsrodsniveau og på elitesiden. Det betyder noget for dem der spiller, dem der lever af at spille og dem, der producerer sælger og events,« siger fagchef for digitalisering hos Danske Erhverv Janus Sandsgaard.

Henrik Kølle, CEO for Hugo Games A/S.

Tallene fra Danske Spil viser, at der blev spillet 16 gange mere på E-sport i 2017 end i 2014. Dermed er E-sport den sjettestørste sport hos Danske Spil - større end eksempelvis amerikansk fodbold, badminton og cykling.

Der har da også været fuld fokus på E-sport i året. Flere dokumentarprogrammer har været på landsdækkende tv-kanaler, turneringer bliver vist og kommenteret på tv, og så var Danmark rammen om en af verdens største Counter Strike-turneringer.

»Blast Pro-serien i Royal Arena står for mig som den største begivenhed sidste år. Ikke bare var tusindvis af danskere derude, vi havde også en jublende erhvervsminister og hele eventen blev livestreamet på DR.«

»E-sport er stadig en nichesport, men det løftede sporten op til et nyt niveau i Danmark,« siger Janus Sandsgaard.

Computerspil Astralis POLAND-GAMING-COUNTER-STRIKE

Sporten bliver fulgt og støttet af Dansk Erhverv, fordi udbredelsen også giver muligheder for erhvervslivet.

»Det er en stor og voksende forretning, ikke bare for dem der spiller, men også dem, som laver det nye fedeste udstyr.«

»Og så er der konferenceøkonomien. Når 10.000 mennesker kommer for at se en stor turnering, så skal de have et sted at sove, mad at spise og måske en souvenir med hjem,« siger Janus Sandsgaard.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen