Berlingske Business
17:43Tak for i dag

E-sport er rykket over på tv

HERO-LP-ESPORT_0JPG - 20170106
Selv om e-sport først og fremmest er noget, der foregår på nettet, har seerne taget en ny e-sportskanal, der sender computerspil døgnet rundt, til sig i stor stil. Free/Viasat

E-sport har høstet stor succes på nettet, hvor millioner følger med. Nu vil tv også tage en bid af kagen.

København. E-sport ser for tiden ud til at bare at vokse sig større og større. Flere professionelle danske hold i verdenseliten har betydet kæmpe opmærksomhed fra både publikum og investorer.

Hidtil har sporten først og fremmest kunne følges via streamingtjenester som for eksempel Twitch, men nu ser det ud til, at eliten af computerspillere også for alvor har fået fat i de almindelige tv-seere.

I hvert fald har tv-distributørerne fra Viasat og Waoo haft stor succes med kanalen Viasat E-sport, der transmitterer computerspil døgnet rundt.

Ifølge direktør Jørgen Stensgaard fra tv- og bredbåndsdistributøren Waoo har e-sportskanalen klaret sig overraskende godt.

- Vi vidste ikke rigtigt, hvad vi skulle forvente. Men vi havde ikke troet, at det var gået så godt, som det faktisk er, siger han.

Han henviser til, at efter to måneder havde 27 procent af Waoo-brugerne set kanalen. Efter fire måneder er det tal steget til 44 procent.

- Det har vi aldrig set med en helt ny kanal før, siger Jørgen Stensgaard.

Samtidigt viser Waoos egne tal, at den typiske seer bliver på e-sportskanalen i gennemsnit 47 minutter, når først han eller hun er gået ind på den. Det tal ligger typisk på omkring 38 minutter for andre kanaler.

Succesen har været medvirkende årsag til, at Waoo er gået ind som hovedsponsor for en dansk liga for computerspillet CS Go.

- Vi gik ind i det her af to årsager: For det første fordi vi fornemmede, at der var en efterspørgsel. For det andet fordi e-sport understøtter vores bredbånd. Det er simpelthen et godt match for os, siger tv-direktøren.

Han vil ikke afvise, at Waoo vil udvide sit engagement i e-sport yderligere.

- Vi overvejer hele tiden nye muligheder på området og kommer måske også med noget. Der er ting vi leger med, men det kan vi ikke sige noget om endnu, siger Jørgen Stensgaard.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen