Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

E-handelen bliver mere sikker

Fremover bliver risikoen for, at ens betalingskort bliver misbrugt i butikkerne i cyberspace, mindre. Fra 1. april i år vil

man blive afkrævet endnu en række cifre, der skal bekræfte, at man er den retmæssige ejer af det kort, som

man vil betale med på internettet. Dermed bliver det endnu sværere for svindlere at misbruge andre folks betalingskort.


I

dag skal man opgive sit betalingskortnummer og kortets udløbsdato, når man vil handle på internettet. Disse oplysninger

fremgår af kortet, men også af visse kvitteringer fra transaktioner, blandt andet kvitteringer fra de såkaldte "fluesmækkere".





Mere sikker ordning

Derfor kan svindlere misbruge kortet, blot de kommer i besiddelse af en sådan kvittering. Men

det går ikke fremover.


- De tre kontrolcifre findes kun på bagsiden af betalingskortet, og kommer aldrig til at fremgå

af en kvittering eller lignende. Derfor vil den nye ordning sikre, at den handlende rent faktisk sidder med kortet i hånden. Dermed

skal en svindler først ud og stjæle et kort, der vel at mærke ikke bliver spærret, inden han kan svindle,

forklarer Pernille Kylling, der er kommunikationschef hos Pengeinstitutternes Betalingsservice (PBS). Det er PBS, der står for

at håndtere betalingerne over internettet, der efter krav fra de internationale kortselskaber indfører det nye sikkerhedstiltag.









Ingen

svindel

Danske forbrugere handlede mindre på internettet end deres nordiske artsfæller.


Den megen snak om risikoen

for svindel har fået skyld for den træge udvikling, og derfor hilses enhver forbedring af sikkerheden velkommen af de

forretningsdrivende i cyberspace.


- Vi ser positivt på det nye tiltag, som alt andet lige vil øge sikkerheden omkring

betalinger på internettet. Angsten for at blive fuppet har længe fyldt meget i folks bevidsthed, når de har skulle

bruge deres betalingskort. Det nye initiativ vil sikkert gøre forbrugerne mere trygge, og forstærke udviklingen i nethandelen

herhjemme, siger Hans Henrik Agger, direktør i Foreningen for Dansk Internet Handel.


Danskerne foretager mere end 200.000

betalinger over nettet hver måned, og det tal er stigende. PBS har registreret ganske få svindelsager i forbindelse med

de digitale transaktioner.


- Selvom der er forsvindende få sager om svindel vil vi altid søge at højne sikkerheden.

Jo mere udbredt internethandel bliver, jo større bliver risikoen for fusk jo også. Derfor skal vi være bedst muligt

sikret, fast-slår Pernille Kylling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen