Berlingske Business
12:08Lundbeck og Genmab i yderpositioner i fladt dansk marked

E-handel med byggevarer er i stabil vækst

20 af landets byggematerialeproducenter og importører gik for et år siden sammen i en fælles e-handelsløsning

- byg-e.dk, der skal lette varernes vej til byggemarkederne. De første erfaringer er har vist sig positive.



Målsætningen

er at effektivisere samhandlen i byggevarebranchen. Blandt de medlems-virksomheder, der har etableret hjemmeside har der været

et pænt løft i ordreindgangen via internettet.



I Rockwool er internethandlerne steget fra 33 til 45 pct. Roskildevirksomheden

har længe været langt fremme med e-handel, og ligger i spidsen blandt medlemmerne i byg-e.dk.



- Kort og godt handler

det om, at vi i branchen kommer længere sammen end hver for sig. Vi er ikke i tvivl om, at samarbejdet har rykket branchens brug

af internet flere år frem, siger salgs- og marketingdirektør Bjørn Karsholt fra Rockwool, der samtidig er formand

for byg-e.dk.



I Dansk Eternit var e-handlen for et år siden ikke-eksisterende. Idag udgør ordrer via internettet

12-13 pct.



Målt på omsætning ligger tallet en smule højere, idet mange store ordrer kommer via internettet,

oplyser Carsten Ejberg Jensen, der er afdelingsleder i Dansk Eternit. Virksomheden e-handler i dag med omkring en trediedel af landets

tømmerhandlere, og arbejder på at få etableret e-handelsløsninger med de øvrige.



Optirocs administrerende

direktør Karsten Knudsen er næstformand i foreningen, og han er blandt de medlemmer, der endnu ikke har fået e-handlen

på skinner. Det regner han med vil ske i løbet af et halvt års tid, hvor halvdelen af tømmerhandlerne forventes

være koblet op med Dansk Eternits lager.



- E-handel kan frigøre kapacitet internt i ekspeditionen. Derved kan vi enten

reducere mandskabet eller forbedre indsatsen med hensyn til specialvarer. Vi vil gøre det sidste, siger Karsten Knudsen.



E-handel

er endvidere medvirkende til at undgå fejl, som f.eks når kunder ringer til en forkert afdeling, hvor mandskabet ikke

har den viden om produkterne, der efterspørges.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen