Berlingske Business

DVD-salg halveret på tre år

Illustrationsbillede til historie om skrottet IT-projekt til 25
Foto:

Hvornår har du sidste købt en DVD? Formentlig er det en rum tid siden. Salget styrtdykker.

Danskernes begejstring for streamingtjenester som Netflix, Viaplay og HBO Nordic har på bare tre år været kraftigt medvirkende til at halvere antallet af solgte Dvd’er i Danmark.

Det skriver Søndagsavisen.

I 2011 blev der langet 11,2 millioner dvd-skiver over disken, men i 2014 var antallet faldet til knap 5,5 millioner. Det viser tal fra Danske Videodistributører.

pix-Ultra-HD

»Der er kommet flere digitale muligheder for at få underholdning, og dem har danskerne taget til sig. DVD-markedet konkurrerer i dag med Youtube, sociale medier, og så har streamingtjenesterne haft en enorm indflydelse på danskernes forbrugsmønstre,« siger Thomas Schultz, formand for FDV og direktør for SF Film, til Søndagsavisen.

Børne DVD'er hitter endnu

På trods af den markante nedgang blev der stadigvæk solgt DVD’er og Blue Ray-discs for 561 millioner kroner i 2014. Det er især børnetitler, der fortsat sælger som varmt brød.

pix-TV 2 Play

Årets mest solgte dvd var Disneys ’Frost’, der solgte i 155.000 eksemplarer de første seks måneder efter dens frigivelse, og helt generelt har Disney og Pixars børne-titler ikke mærket meget til dvd-krisen.

Heller ikke Blu-Ray-formatet er lige så hårdt ramt. I 2014 blev der solgt 889.588 Blu-Ray-discs, et fald på 3,5 procent fra 921.475 i 2011.

»Blu-Ray er kommet ned i dvd-pris, det er bedre kvalitet, og de fleste kan se Blu-Ray med de spillekonsoller og afspillere, man kan få i dag,« forklarer Thomas Schultz.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen