Berlingske Business

Dropbox dropper fredagsbar og vild fryns

pix-Dropbox
Drew Houston, som er medstifter af og topchef for Dropbox, skærer nu ned på personalegoderne for at vise en bedre økonomi. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Nystartede teknologiselskaber får stadig sværere ved at tiltrække nye investeringer, så nu bliver der skåret ned. Dropbox dropper både tøjvask, busservice og fredagsbar.

Det strammer til for nystartede teknologiselskaber i USA, som har stadig sværere ved at rejse kapital, og samtidig begynder flere af de mere etablerede nu at skære ned for at kunne vise en bedre indtjening.

Senest har Dropbox, som gør det muligt at lagre data via internetforbindelsen, besluttet at fjerne en lang række medarbejdergoder, skriver Business Insider. Fremover er det slut med den gratis bustjeneste til arbejdspladsen i San Francisco, og man vil heller ikke længere kunne få gratis tøjvask. Den gratis fredagsbar er afskaffet, og de gratis middage, som før blev serveret klokken 18 på alle arbejdsdage, serveres nu først fra klokken 19. Her må hver ansat fremover også kun tage højst fem gæster med om måneden, hvor der tidligere ingen begrænsninger var.

dating app

Pris: over 162.000 kroner om året - pr. ansat

Dropbox anslår selv, at de gratis goder hidtil har kostet over 25.000 dollars om året, svarende til omkring 162.000 kroner, pr. ansat. Og dem er der omkring 1.500 af.

Dropbox rejste senest 10 milliarder dollars i ny kapital men er ikke den eneste techvirksomhed, der skærer ned. Business Insider nævner Evernote, Jawbone, Tango, Prosper, Toutapp og Anaplan som andre eksempler, hvor udgifterne på det seneste er kommet under større kontrol.

Dropbox_pix

Hos Prosper, som er værdisat til 1,9 milliarder dollars, vil den administrerende direktør miste hele sin årsløn for 2016 ved siden af den fyringsrunde, som er gennemført.

Investorerne er begyndt at holde pengene tættere til kroppen og har kortere lunte over for iværksættervirksomheder, som ikke formår at skabe afkast af pengene efter nogle få år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen