Berlingske Business

Drop CDen og red miljøet

Drop CDen og red miljøet - 1
Foto:

Det er ikke kun nemmere at downloade sin musik. Det er også væsentlig bedre for miljøet, viser stor Intel-undersøgelse.

Hold straks op med at købe ny musik eller software på fysiske skiver, hvis du vil gøre kloden en tjeneste.

En undersøgelse betalt af Intel og Microsoft viser nemlig, at det er mindre belastende for miljøet at bringe musik og software ind i hjemmet via internettet end at hente det i butikker eller få det sendt fra webshops.

Forskerne har opdelt musikkøb i seks kategorier og forsøgt at samle alle de miljøpåvirkninger, som følger med fra vugge til grav. Fra prodecent til slutbruger. Det vil sige de miljømæssige påvirkninger og energiforbruget ved alle leveringstyper (produktion, materialer, emballage, transport, elforbrug i datacentre, forbrugerens transport til butikker, energiforbruget i at afspille online musik og så videre).

Den færdige rapport indeholder en del forbehold, men konklusionen er ikke overraskende: Miljøet har bedst af musik, der downloads online, og ikke brændes ned på en cd af forbrugeren. Her er C02-udledningen cirka 65 procent lavere end i det mest forurenende tilfælde, hvor musikken hentes i en butik. Det værste scenarie er hvis forbrugeren selv kører i bil for at hente skiven. Her anslås det, at et album "koster" 3.200 gram CO2.

Undersøgelsen har fået titlen: "Energi- og miljøpåvirkninger ved forskellige måder at levere musik". Hent den overraskende rapport med forbeholdene her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen