Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Dobbeltbobleluftskib tager kampen op mod superjumbofly

pix-Airlander
Luftskibet Airlander 10s jomfruflyvning vakte behørig opsigt, da det lettede fra Cardington Airfield i det centrale Østengland onsdag. Foto: Darren Staples, Reuters/Scanpix Foto:

Egentlig skulle det bruges til militær overvågning, men luftvåbenets budget blev beskåret. Nu skal Airlander 10 i stedet transportere passagerer, gods og nødhjælp, når det kniber. Jomfruflyvningen over England blev en succes.

Er det en fugl? Er det et fly? Er det Superman? Nej, det er Airlander 10 - det nyeste bud på et moderne luftskib.

Jomfruflyvningen fandt sted onsdag - tre dage efter den oprindelige plan - over et område i britiske Bedfordshire, og det kunne være taget ud af en film. Men bagmændene bag det heliumfyldte luftfartøj tror fast på, at luftskibenes æra er på vej tilbage, og at op mod 100 af dem kan være i luften inden for de næste fem år, skriver den britiske avis The Guardian.

Airlander 10 er med sin længde på 92 meter og bredde på 43,5 meter verdens største luftfartøj. Selv superjumboflyet Airbus A380, der er for stort til at kunne lande i mange lufthavne, ligner en dværg ved siden af. Airlander 10 er også langt lettere end Airbussen, og så er den billigere. 25 millioner pund eller 215 millioner kroner koster luftskibet, hvor produktionsprisen på flyet er helt oppe på 2,46 milliarder kroner pr. styk. Og så har det en topfart på 160 kilometer i timen.

BRITAIN-TRANSPORT-TECHNOLOGY-AVIATION-AIRLANDER-HAV

Kan bære ti tons

Luftskibene vil både kunne transportere turister og gods og kan desuden sættes ind i katastrofeområder, hvor det kan være svært at komme frem.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Airlander 10-2
Flot så det ud, da Airlander 10 med sine 92 meter i længden og 43,5 meter i bredden fløj rundt. Det kan holde sig i luften i op mod en uge og nå en topfart på 160 kilometer i timen. Foto: Justin Tallis, AFP/Scanpix Foto : JUSTIN TALLIS

Selv om den sære dobbeltboble, som Airlander 10 ligner på afstand, ser skrøbelig ud, kan ballonerne faktisk bære kabinen med en vægt på 10 tons. Det svarer til, hvad det amerikanske luftvåbens bedste helikopter kan klare.

Og netop det amerikanske luftvåben er årsagen til, at det onsdag lykkedes at få luftskibet på størrelse med en fodboldbane til vejrs i aftensolen over landskabet i det centrale Østengland. Amerikanerne har skudt 300 millioner dollars i udviklingen, for luftskibet kan bruges til overvågning og kan holde sig i luften i 21 dage, hvis der ikke er folk om bord. Men i 2013 blev pengekassen smækket i som følge af budgetnedskæringer. Netop overvågningsoperationer er luftskibet velegnet til. Det kan ikke gemme sig, men det er netop meningen: Man skal vide, at man bliver overvåget.

I stedet overtog selskabet Hybrid Air Vehicles (HAV) hele foretagendet - undtagen de militære hemmeligheder - og fik rejst penge fra meningmand og private investorer, heriblandt flere rigmænd og frontfiguren i heavy metal-gruppen Iron Maiden, Bruce Dickinson, der er en habil pilot.

 

Hindenburg spøger stadig

HAVs administrerende direktør, Stephen McGlennan, tror, at omkring 100 luftskibe vil hænge i luften inden for fem år, og at der vil være behov for omkring 1.000.

Luftskibe har mange gange været set som fremtidens transportmiddel. Den franske forfatter Jules Verne skrev allerede i 1800-tallet om luftskibe, og omkring nazisternes magtovertagelse i Tyskland fik Zeppelinerne en glansperiode - indtil det store Hindenburg-luftskib, som dengang var verdens største luftfartøj, 6. maj 1937 brød i brand, mens det var ved at lægge an til landing i New Jersey i USA. 13 passagerer, 22 besætningsmedlemmer og en person på landjorden blev dræbt.

Airlander 10 flyver på helium, som ikke kan brænde som brint, som fyldte Hindenburgs store ballon. Desuden består ballonkonstruktionen på Airlander 10 af tre lag stof, blandt andet Vectran, som er fem gange stærkere end stål.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen