Berlingske Business

Direktørfyringer koster Telenor millionbeløb

pix-Telenor
Fratrædelserne til to Telenor-direktører vejer tungt på 2016-regnskabet, viser årsrapporten fra den norske telegigant. Arkivfoto: Mauritz Antin, EPA/Scanpix Foto:

Den norske telegigant har måttet betale 13,6 millioner kroner til tidligere finansdirektør og tidligere juridisk direktør, som fratrådte oven på korruptionssag.

Det har kostet Nordens og Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, et større millionbeløb at skille sig af med sin finansdirektør og juridiske direktør.

Telenor har måttet hoste op med 16,9 millioner norske kroner - svarende til 13,6 millioner danske - til finansdirektør Richard Olav Aa og juridisk direktør Pål Wien Espen, som blev suspenderet, inden de i april 2016 forlod telekoncernen, skriver den norske netnyhedstjeneste E24.no.

Det fremgår af Telenors årsrapport, som onsdag blev fremlagt. Richard Olav Aa fik 11,7 millioner kroner med sig, Pål Wien Espen 5,2 millioner kroner.

De var blandt i alt fire Telenor-topfolk, som blev fritstillet efter undersøgelser af forholdene i det russiske teleselskab Vimpelcom, som Telenor har ejet 33 procent af men siden efteråret 2016 er ved at skille sig af med som følge af stridigheder med hovedejeren, den russiske milliardær Mikhail Fridmans Alfa Group. Vimpelcom, der er børsnoteret i USA og har hovedsæde i Amsterdam i Holland, er blevet taget i at have betalt penge under bordet for at få fingrene i de nødvendige licenser til at drive mobiltelefoni i Usbekistan.

De to Telenor-topchefer var ifølge revisionsselskabet Deloittes undersøgelse ikke direkte involveret i bestikkelsessagen men trådte alligevel fra.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen